تنگدستی را از کودکان جهان دور کنیم!

۱۶ اکتبر (بیست و چهار مهر) روز جهانی غذا و ۱۷ اکتبر (بیست و پنج مهر) روز جهانی ریشه کنی فقر است. همزمان با  این دو مناسبت، آمارها نشان می دهند که دست کم ۴۰۰ میلیون کودک در جهان با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند.

بنابر آمار سازمان ملل، شمار انسان هایی که از گرسنگی رنج می برند هم اکنون به بیشتر از یک میلیارد نفر رسیده است و دست کم ۴۰۰ میلیون نفر از آن ها کودکان هستند. این برای نخستین بار در تاریخ است که سوء تغذیه تا این میزان گریبانگیر مردم جهان شده است.
"آن ونمن"، مدیر اجرایی یونیسف به مناسبت روز جهانی ریشه کنی فقر بیانیه ای منتشر کرده است و به رنج گرسنگی برای کودکان و راه بیرون رفتن از چرخه فقر اشاره می کند:
"کودکانی که در قفر سر می کنند، با مانع های بسیاری بر سر راه شکوفایی و پویایی توانایی های شان روبرو می شوند. در کودکی، پایه های یک عمر زندگی سالم بنیان گذاشته می شود. کودکانی که پیش از سپری شدن دومین سال تولدشان با فقر شدید و سوء تغذیه روبرو می شوند، تا پایان زندگی، از رشد روانی و فیزیکی مناسبی برخوردار نخواهند بود." 

تنگدستی را از کودکان جهان دور کنیم

به گفته ونمن، سوء تغذیه، قدرت آموختن را از کودکان می گیرد و به این ترتیب آن ها نمی توانند مهارتی بیاموزند و در آینده درآمدی به دست آورند. دسترسی نداشتن به مواد غذایی لازم برای بدن، کودکان را خسته و  بی رمق می کند و بر هوش آن ها اثر می گذارد و سبب می شود که در مدرسه خوب نیاموزند. کودکی که در چنگ هیولای فقر گرفتار می شود، بزرگ سالی خواهد شد با مهارت و درآمد کم و این چرخه تنگدستی و ناتوانی از نسلی به نسل دیگر به ارث می رسد و قربانی می گیرد.
آن ونمن، در بیانیه خود پس از اشاره به رنج هایی که فقر برای کودکان در بردارد سرمایه گذاری برای تغذیه بهتر کودکان را برای بهتر شدن زندگی آن ها و همکاری شان در ساختن جامعه، مهم دانسته و به پژوهش هایی اشاره می کند که نشان می دهند هر دلار سرمایه گذاری برای رساندن ویتامین A  و D به بدن کودکان، بیشتر از ۱۷ سنت بازگشت سرمایه دارد.
سرمایه گذاری بر روی آموزش کودکان، به ویژه آموزش دختران هم، ده برابر سرمایه گذاری، سود برای جامعه در بر خواهد داشت. به این ترتیب، نوجوانان آموزش دیده، دیرتر به تشکیل خانواده روی می آورند و کودکان سالم تری خواهند داشت و کودکانی که از مادران باسواد به دنیا می آیند تا ۵۰ درصد بیشتر از کودکان مادران بی سواد، فرصت تجربه زندگی پس از رسیدن به پنج سالگی را پیدا می کنند.
در بیانیه مدیر اجرایی یونیسف به میلیون ها کودکی اشاره شده که از آموزش با کیفیت برخوردار نیستند و به همین دلیل ممکن است تا پایان زندگی همچنان با فقر دست و پنجه نرم کنند.
ونمن در پایان بیانیه خود می گوید:
"چرخه فقر و گذر آن از نسلی به نسل دیگر باید پایان بپذیرد و سرمایه گذاری بر روی سلامت و آموزش کودکان آغاز خوبی است برای کوشش در این راه."

Submitted by editor6 on