ترویج حقوق کودک با تمبر!

همزمان با بیستمین سالگرد تصویب پیمان نامه حقوق کودک، در مالزی تمبرهایی منتشر شده که بر روی هرکدام از آن ها،  یکی از حقوق اساسی کودکان نقش بسته است.

اداره خدمات پستی مالزی، این تمبرها که نام "جامعه حساس" را دارند، منتشر کرده تا مردم جهان را با حقوق اساسی کودکان آشنا کند. انتشار تمبرهایی با موضوع حقوق کودک در راستای برنامه چشم انداز سال ۲۰۲۰ مالزی به نام "فرهنگ و جامعه حساس" با توجه ویژه به خانواده و کودک انجام شده است.

بر روی هریک از تمبرهای چهارگانه، به یکی از حقوق اساسی آموزش، دسترسی به غذا، بازی و امنیت یا حمایت اشاره شده است. در کنار این تمبرها،‌ تمبر دیگری هم برای  بزرگداشت پیمان نامه حقوق کودک منتشر شده که با خط بریل برجسته شده است. این تمبر نشان می دهد که همه کودکان، چه کودکان سالم و چه کودکان معلول یا با نیازهای ویژه، به طور یکسان از حقوق بشر برخوردارند.

 بر روی این تمبرها، علامت یونیسف هم نقش بسته تا بزرگداشتی باشد برای خدمات این سازمان و تاکیدی بر حق برخورداری کودکان از زندگی، رشد و امنیت.   

وضعیت کودکان در مالزی، از هنگام پذیرش پیمان نامه حقوق کودک از سوی دولت این کشور در سال ۱۹۹۵، بسیار بهتر شده است. تصویب "قانون کودک" ‌در سال ۲۰۰۱ و اجباری شدن آموزش ابتدایی در سال ۲۰۰۲ که به بهره مند شدن بیشتر از ۹۰ درصد کودکان این کشور از آموزش ابتدایی شد، از جمله کوشش های این کشور برای بهبود وضعیت زندگی کودکان است.

 

Submitted by editor6 on