آخرین نشست گزارش های سالانه شورای کتاب کودک

کتابخانه ی پژوهشی شورای کتاب کودک سه شنبه ۱۴ مهر میزبان گروه های کاری شورا بود. در آخرین نشست گزارش های سالانه، گروه های "پژوهش کتابخانه ای"، "کمیته بازی" و گروه "کتاب و کودک بیمار" گزارش  فعالیت های یک سال خود را ارائه دادند.

گروه پژوهش کتابخانه ای شورای کتاب کودک در سال گذشته با نیاز سنجی از گروه های بررسی کتاب شورا و گفت و گو با کارشناسان، موضوع "بررسی رشد شناختی، روانی و اجتماعی نوجوانان در ادبیات داستانی تالیفی سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶" را برای پژوهش کتابخانه ای برگزید و تحول فکر و تغییر شکل تفکر، خودباوری و هویت، شیوه ی حل مسئله، رابطه با پدر و مادر، خود مختاری و فرهنگ دوره ی نوجوانی را در این داستان ها بررسی کرد. برای این پژوهش ۱۳ اثر واقعگرا و فانتزی از فهرست سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ شورا انتخاب شدند که بررسی آثار فانتزی راه یافته به فهرست ادبیات سال ۱۳۸۶ به سال آینده موکول شد.
گزارش بعدی را گروه کمیته بازی ارائه کرد. این کمیته،‌ از فعالیت های خود در سال ۸۶-۸۷ و ۸۷-۸۸ گزارش داد. کمیته ی بازی را "ثریا قزل ایاغ" کارشناس ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۸۰بنیان گزاری کرد. این کمیته فعالیت خود را در واحدهای "کودکان با نیازهای ویژه"، "پژوهش"، "اجرای بازی"، "آموزش" و “ساخت اسباب بازی" انجام می دهد.
واحد اجرای کمیته بازی در سال گذشته،‌ در جشنواره "رنگین کمان شادی" و "بازی با شاپرک ها"  که در فرهنگسرای انقلاب منطقه  ۱۱ شهرداری با هدف احیای بازی و ترویج بازی، توانمند سازی کودکان در ساخت و طراحی اسباب بازی ها برگزار شد شرکت کرد و کارگاه های آموزشی ارزش واهمیت  بازی های سنتی  و بازی و رشد جسمی برای مادران را برگزار کرد.
کمیته بازی در تابستان ۸۸ بنا به درخواست فرهنگسرای انقلاب  برنامه ای یک روزه به مناسبت روز پدر نیز برگزار کرد و از سوی معاونت واحد آفرینش فرهنگسرای انقلاب لوح تقدیر دریافت کرد.

آخرین نشست گزارش های سالانه شورای کتاب کودک

از دیگر فعالیت های کمیته، برگزاری جشنواره تابستانی در فرهنگسرای کودک منطقه ی ۴ شهرداری تهران در ۷ پارک سلامت، کاظمی، سراج، شقایق، مجید، اقاقیا و فردوس با موضوع "همه بازی" از ۱۶ تا ۲۹ تیر ۱۳۸۷ و برگزاری روز جهانی کودک در ۱۶ مهر ماه این سال،‌ در پارک شهر تهران است.
 در سال ۱۳۸۸ کمیته بازی بیشتر برروی پروژه طراحی  و بازآفرینی بازی ها برای کودکان نابینا فعالیت کردند.
این پروژه با سمینار دکتر "فریده ترابی میلانی اصل" در ۱۴ آبان ماه سال ۸۷ با موضوع روانشناسی کودکان کم بینا ونابینا در خانه ی کتابدار آغاز شد. پس از ۵ ماه نشست برای طراحی، بازسازی و بازآفرینی بازی ها برای کودکان نابینا وکم بینا، کمیته ی بازی در روز های ۱۲، ۱۳ و ۱۸ اسفند ماه در کتابخانه ی فراگیر فدک و ۲۰ اسفند ماه  در دبستان پسرانه شهید محبی کاربا کودکان نابینا را آغاز کرد.
از ۸ تیر تا ۱۶ شهریور۸۸ نیز کمیته ی بازی، برای اوقات فراغت و تشویق کودکان به تفکر خلاق، بازی های محرک تفکر خلاق را در کتابخانه کودکان خانه ی کتابدار برگزار کرد. واحد پژوهش کمیته بازی هم در سال ۸۷-۸۸، به موازات دیگر واحدها به طور مستقل و مشارکتی، فعالیت های مطالعاتی، آماده سازی بسته های بازی و پنج پروژه ی پژوهشی را اجرا کرد. مطالعه ی بینادین درباره فرهنگ بازی در کودکان ایرانی، بازی های کلامی، حسی، نمادین، بازی های قاعده دار، طنز در بازی، بازی در کودکان نابینا، جنسیت و بازی، بازی کلامی کهن، هنر در بازی، نمایش در بازی  و اجرای پروژه های پژوهشی با عنوان های "بررسی شرایط بازی در کودکان منطقه ی ۱۱ شهرداری تهران"، "بررسی بازی های حسی، کلامی، نمادین درکودکان نابینای پسر دبستانی"، "بررسی روش های آموزش خلاقانه بازی در میان مربیان مهدکودک منطقه  ۱۴ شهرداری تهران"، "بررسی بازی های کلامی کهن در ادبیات فلکلوریک ایلام" و "روش شناسی بازنگری در بازی های کهن با نگاهی به چند بازی فلکور ایلام" از فعالیت های واحد پژوهش کمیته بازی بود.
گروه کتاب و کودک بیمار امسال گزارشی تصویری از فعالیت های خود ارائه کرد و مشکلات گروه را برای هم اندیشی طرح کرد. این گروه که در سال ۸۷-۸۸ وارد دهمین سال فعالیت خود شد تنها توانسته است بیمارستان های "مفید"، "بهرامی"، "میلاد"، "مرکز طبی" و "مسیح دانشوری" را پوشش دهد. این گروه برای پیشبرد هدف های گروه و جلب همکاری جامعه پزشکی فیلمی را در دست تهیه دارد. گروه کتاب و کودک بیمار برای برگزاری کارگاه های آموزشی کتاب خوانی و قصه گویی برای کودک بیمار در بیمارستان ها نیز اعلام آمادگی کرده است.
 

Submitted by editor6 on