از مالی به ایستگاه فضایی!

سفیر حسن نیت یونیسف از فضا با کودکان سخن گفت. کودکان اهل روستایی دورافتاده در ۱۲۰۰کیلومتری باماکو، پایتخت کشور مالی، شانس تجربه این رویداد هیجان انگیز را پیدا کردند.

اداره بهداشت و سلامت مالی و یونیسف، با همکاری هم برنامه ای را تدارک دیدند تا دانش آموزان این روستا بتوانند از طریق ارتباط رادیویی با ایستگاه فضایی، با فرمانده آن، "فرانک دووین"، که سفیر حسن نیت یونیسف نیز هست، سخن بگویند.

به گزارش یونیسف، کودکان در آغاز برقراری ارتباط خیلی هیجان زده بودند و دوست داشتند تا فرمانده ایستگاه فضایی درباره زندگی در فضا برای آن ها بگوید. کودکان از او می پرسیدند: "چگونه حمام می کنید؟ لباس هایتان را چطور می شویید؟" فضانورد هم برای آن ها توضیح می داد که در ایستگاه فضایی، ذخیره آب خیلی اندک است و فضانوردان برای شستشو از پارچه های مرطوب استفاده می کنند و لباس های کثیف را هم به دور می اندازند.

فرانک دووین، از پیش با این دانش آموزان آشنا بود. او پیش از آغاز ماموریتش در ایستگاه فضایی، در سفری به مالی، برای بررسی وضعیت بهداشت و دسترسی به آب پاک در بخش های بیابانی این منطقه، به روستای دورافتاده محل زندگی این کودکان هم سر زده بود. پس از پایان سفر، سفیر حسن نیت یونیسف به فکر افتاد تا ارتباطش را با کودکان این روستا حفظ کند. به این ترتیب، برنامه ای تدارک دیده شد تا او بتواند از ایستگاه فضایی بین المللی با این کودکان سخن بگوید.

 

Submitted by editor6 on