حقی برای آموختن در یک دقیقه!

دختر کوچک هندی با حسرت از دریچه به درون کلاس درس نگاه می کند و آرزوی آموختن را در سر می پروراند. آموزگار مهربان او را می بیند و به کلاس دعوتش می کند. اما هنگامی که دختر روی نیمکت می نشیند پسرها از کنارش می پراکنند و در سوی دیگر کلاس می نشینند... .

"کلاس درس"،  فیلم کوتاه یک دقیقه ای سونا تاکور، دختر ۱۵ ساله هندی، که با هنرمندی بند ۲۸ پیمان نامه حقوق کودک، یعنی حق کودکان برای آموزش را به تصویر می کشد، برنده نهایی مسابقه فیلم کوتاه یونیسف برای کودکان شد.

در این مسابقه بین المللی که به مناسبت بزرگ داشت بیستمین سالگرد تصویب پیمان نامه حقوق کودک و برای آشنایی کودکان جهان با حقوق خود برگزار شد، ۱۳۸ فیلم ویدیویی کوتاه ساخته کودکانی از کشورهای مختلف رقابت کردند. یونیسف در این مسابقه از کودکان خواسته بود تا برداشت خود از بندهای مختلف پیمان نامه حقوق کودک را به شکل یک فیلم کوتاه یک دقیقه ای به تصویر بکشند.

در فیلم "کلاس درس" که برنده مسابقه شد، کم کم شمار بیشتری از دختران به کلاس می پیوندند و کنار دختر کوچک تنها می نشینند و سرانجام کلاس درس پر از دختران و پسرانی می شود که در کنار هم به آموختن می پردازند.

این فیلم افزون بر به تصویر کشیدن مفهوم بند ۲۸ پیمان نامه حقوق کودک، به یکی از هدف های مهم یونیسف یعنی "حق دختران برای آموزش" هم می پردازد و به همین دلیل بسیار مورد توجه داوران مسابقه قرار گرفته است. 

 

Submitted by editor6 on