بیانیه انجمن حمایت از حقوق کودک در مخالفت با کودک آزاری

انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)  روز جهانی پیشگیری از کودک آزاری، بیانیه منتشر کرده است که در زیر می خوانید:

یکی از دغدغه های مهم انجمن حمایت از حقوق کودکان برداشتن موانع پیش رو در اجرای مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک است که در سال ۱۳۷۲ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

در طی این سال ها انجمن حمایت از حقوق کودکان برای پیشگیری و مبارزه با کودک آزاری تلاش نموده و در سال ۱۳۸۱ با پیشنهاد انجمن و حمایت های بی دریغ نمایندگان محترم (وقت) مجلس شورای اسلامی، قانون ۹ ماده ای حمایت از کودک و نوجوان به تصویب رسید ( که گام بزرگ و پیش دارنده ای در زمان تصویب بوده است)، اما امروز این مصوبه جوابگوی نیازهای جامعه ما نیست.

معضل کودک آزاری در جهان رو به افزایش است و هم چنان جای خالی قوانین حمایتی برای کودکان وجود دارد. آموزش شیوه های فرزند پروری و آگاهی از مراحل رشد کودک و حقوق کودک در مدارس و دانشگاه های ما خالی است. ما در شرایطی زندگی می کنیم که کودک آزاری اشکال و ابعاد پیچیده تری یافته و با ابعاد متعدد از مسامحه و سهل انگاری گرفته تا آزارهای جسمی، جنسی، روانی- اجتماعی همراه شده است. در جهان امروز قاچاق کودکان، سوء استفاده از کودکان در قاچاق و فحشا، کار اجباری، محرومیت از تحصیل و عدم دسترسی به آموزش ( در اثر ازدواج های موقت و دو ملیتی)، اعدام، ازدواج اجباری، عدم دسترسی کودکان به مدارک هویتی قانونی، وادار کردن کودکان به جرم و بزه، پرنوگرافی و استفاده از کودکان در جنگ گسترش چشمگیری یافته است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید مجدد بر اجرای مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک در سطح کشوری، در آستانه ۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان ماه روز جهانی مبارزه با کودک آزاری، در راستای کاهش و پیشگیری از کودک آزاری خواستار اجرایی شدن موارد زیر است:

۱- جلوگیری از صدور احکام اعدام برای حفظ و بقای کودکان زیر ۱۸ سال

۲- تبیین و تصریح سن کودکی در قوانین کشوری

۳- تعیین تکلیف کودکان فاقد شناسنامه حاصل از ازدواج موقت و ازدواج های دو ملیتی

۴- ایجاد سیستم گزارش دهی اجباری و مناسب برای ثبت موارد کودک آزاری در مراکز مرتبط با کودکان ( بیمارستان ها- مدارس و مهد کودک ها و ...)

۵- الزامی شدن آموزش شیوه های فرزند پروری و حقوق کودک در مدارس و دانشگاه ها و برای خانواده های تازه تشکیل

۶- نظارت صحیح بر اجرای قانون کار کودکان و تحقق شعار "تحصیل، کار کودکان است"

۷- ایجاد و توسعه مراکز حمایتی جهت کودکان آزار دیده و در معرض آژار

۸- توجه رسانه ملی به مسئله کودک آزاری و ارائه آموزش های پیشگیرانه در سطح ملی

۹- رفع موانع قانونی مداخله به هنگام مراجع ذی صلاح دولتی و نهاد های مدنی برای مقابله و پیشگیری از کودک آزاری

انجمن حمایت از حقوق کودکان. ۲۷ آبان ۱۳۸۸

Submitted by editor6 on