آفریقا دهمین سال پایبندی خود به "منشور کودکان"‌را جشن می گیرد!

تنها ۹ روز پس از بیست ساله شدن "پیمان نامه جهانی حقوق کودک"،‌ آفریقا ۱۰ سالگی پایبندی خود به "منشور آفریقایی حقوق و رفاه کودک" را جشن گرفت.

منشور آفریقایی حقوق و رفاه کودک (African charter on the rights and Welfare of the Child)  که به منشور کودکان هم مشهور است، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ تنظیم شد اما اجرای آن برای کشورهایی که آن را می پذیرفتند الزامی نبود. سرانجام در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۹۹، اتحادیه آفریقا (AU)، پایبندی به اجرای آن را به تصویب رساند تا از آن پس کشورهای آفریقایی که به این منشور گردن می گذارند، به اجرای آن هم متعهد شوند.

در این منشور که تنها قرارداد منطقه ای جهان درباره حقوق کودکان است، مسئولیت دولت ها، خانواده ها، جوامع، افراد و کودکان در ارتباط با احترام به حقوق کودکان و ترویج آن مشخص شده است. یک ویژگی برجسته این منشور، این است که با در نظر گرفتن واقعیت های زندگی کودکان در آفریقا تنظیم شده و بسیار کاربردی است.

 اتحادیه آفریقا  کمیته ای را به نام "کمیته کارشناسان رفاه و حقوق کودک" (ACERWC) مامور پایش اجرا شدن منشور در کشورهای عضو کرده است. یونیسف هم با کمک های انسانی و مالی و فن آوری به اتحادیه آفریقا در اجرای کامل و همه جانبه منشور در گوشه و کنار این سرزمین پهناور یاری می رساند.

با این حال هنوز میلیون ها کودک در آفریقا از بیماری، نزاع های سیاسی، مذهبی و قومی، فقر، نبود آموزش و امکانات فرهنگی مناسب، کار اجباری، قاچاق کودک، خشونت جسمی و بهره کشی جنسی و بلاهای طبیعی رنج می برند. تنها در کشورهایی که در جنوب صحرای آفریقا قرار دارند، ۸۰ میلیون کودک، یعنی ۴ کودک از هر ۱۰ کودک زیر ۱۴ سال، به کار اجباری تن می دهند. آفریقا بیشترین شمار کودکان کار در جهان را در خود جای داده است.

هم اکنون ۴۸ کشور از میان ۵۳ کشور عضو اتحادیه آفریقا منشور کودکان را پذیرفته اند و می کوشند قانون کشورشان را با آن هماهنگ کنند.

 

Submitted by admin on