سرانجام افزار تاب ویژه کودکان معلول در پارک ها قرار می گیرد؟

چند ماه پیش افزار تاب بازی ویژه معلولین، که به ابتکار یک کارشناس طراحی صنعتی طراحی و ساخته شده بود، به طور رسمی به بهره برداری رسید و در پنج پارک در کرج و یک پارک در منطقه ۲۱ تهران برای استفاده کودکان معلول قرار داده شد.اما، به گزارش کتابک همزمان با روز جهانی معلولین این وسیله هنوز به شکل گسترده برای استفاده کودکان معلول در پارک ها قرار داده نشده است.

"الهام بافقی زاده"، - کارشناس طراحی صنعتی - تاب ویژه معلولین را در سال ۸۷ ثبت اختراع کرد و در فروردین ۸۸ این وسیله در چند پارک شهر کرج و یک پارک تهران قرار داده شد. به گفته این مبتکر جوان در سازمان بهزیستی تاب هایی وجود دارد که معلولین آن ها را برای تقویت و تحریک سیستم غیر ارادی تعادل و انجام ماهرانه حرکات ارادی به کار می برند. اما از آن جا که آموزش از طریق بازی بسیار اهمیت دارد، بافقی زاده تاب خود را به گونه ای طراحی کرده تا بتوان آن را در پارک ها قرار داد تا کودکان معلول بتوانند آن را به عنوان یک وسیله بازی به کار ببرند و همزمان از اثر درمانی آن نیز برخوردار شوند.

 به این ترتیب کودکان معلول و سالم می توانند در کنار هم در پارک ها بازی کنند و کودکان معلول هم برای ورود به جامعه آمادگی پیدا می کنند.

اما تاکنون شهرداری برای قرار دادن این تاب در پارک ها گامی جدی برنداشته و در زمین بازی بیشتر پارک های شهر تهران اثری از آن به چشم نمی خورد. با این حال بخش زیبا سازی شهرداری تهران اعلام کرده که به زودی این تاب در چند مدرسه ویژه معلولین قرار خواهد گرفت.

به گفته سازنده این تاب، همه افراد معلولی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند می توانند از این تاب استفاده کنند.

 

Submitted by editor6 on