نخستین کشوری که دیگر مین ندارد

رواندا کشوری کوچک در قلب آفریقا به عنوان نخستین کشور در جهان که خاکش به تمامی از مین های زمینی پاکسازی شده اعلام شد.  یونیسف هم این موفقیت را به دولت رواندا تبریک گفت.

این خبر که در گردهمایی جهان عاری از مین در کلمبیا اعلام شد، برای مردم کشوری که پرتراکم ترین جمعیت را در میان کشورهای آفریقایی دارد، خبری خوش حال کننده است. در طول سال های گذشته، بسیاری از مردم که شمار زیادی از آن ها کودک بوده اند، در اثر انفجار مین هایی که زمین کشاورزی یا منطقه زندگی شان را آلوده کرده بود کشته یا معلول شده اند.

مین ها بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ در جریان نسل کشی وسیعی که ۸۰۰ هزار نفر را به کام مرگ کشید، در زمین های این کشور کاشته شدند. وزیر دفاع رواندا، از سال های پایانی دهه ۱۹۹۰، برنامه ای را برای پاکسازی کشور از مین با پشتیبانی کشورهای دیگر و سازمان هایی مانند یونیسف، آغاز کرد. از آن زمان تاکنون در کنار تلاش برای خنثی کردن مین ها، به شکل گسترده به مردم و از جمله در آموزشگاه ها به کودکان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شده است.

رواندا کشور فقیری است و سال ها جنگ ویرانی های بسیاری در آن به بارآورده است. با این حال، هم اکنون رواندا یکی از کشورهای پیشگام در تلاش برای فراهم کردن رفاه و بهبود شرایط زندگی برای کودکان و زنان در میان کشورهای آفریقایی به شمار می رود. با کوشش های انجام شده در سال های اخیر شمار  بیشتری از کودکانی که در رواندا به دنیا می آیند زنده می مانند. حالا هم با پاک شدن زمین ها از مین کودکان این سرزمین کوچک اما پرجمعیت می توانند از حق خود برای زندگی و سلامت برخوردار شوند.

 

Submitted by editor6 on