"خانه کودکان پناهنده کجاست؟"

بیشتر از ۶۰ پدیدآورنده مطرح ادبیات کودک و نوجوان در انگلستان، نگه داری کودکان خانواده های پناهنده در مراکز پناهندگان را محکوم کردند.

آن ها نامه ای را امضا کرده اند که از نخست وزیر انگلستان می خواهد تا فکری به حال کودکان خانواده های پناهنده کنند و آن ها را از حبس شدن در اردوگاه های پناهندگی نجات دهند. "کوانتین بلیک"، تصویرگر مشهور بریتانیایی، "مایکل روزن"، "ژاکلین ویلسون" و "جولیا دونالدسون" در میان این اعتراض کنندگان قرار دارند.

"مایکل روزن"، برنده پیشین "جایزه افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا"، Children’s Laureate، از هر انسانی که با شرایط دشوار و پر از محرومیت کودکان حبس شده در اردوگاه های پناهندگی آشناست خواسته که به دولت اعتراض کند و در رابر این بی عدالتی بایستد.

خانه این کودکان کجاست؟

چند روز پیش هم "بورلی نیادو"، نویسنده محبوب اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه "کارنگی مدال" در سال ۲۰۰۲ و "کارین لیتل وود"، تصویرگر، به یکی از اردوگاه های پناهندگان رفتند و یک کارگاه آموزشی برای کودکانی که همراه با خانواده های شان در انتظار اجازه اقامت در انگلستان در شرایطی شبیه به زندانی ها زندگی را سر می کنند، برگزار کردند.

 نیادو پس از این بازدید از زندگی دشوار این کودکان گفت. از این که در بیشتر کارگاه هایی که تاکنون برگزار کرده بچه ها از او اجازه گرفته اند تا ابزار یا اسباب بازی ای از آن کارگاه را با خود به خانه ببرند، اما کودکان این اردوگاه هرگز چنین درخواستی نکردند و این موضع او را به فکر فرو برده است: “پس خانه این کودکان کجاست؟”

از دوماه پیش که اعتراض ها به حبس کودکان پناهنده در اردوگاه های پناهندگی در انگلستان بالا گرفته، تاکنون  بیشتر از ۲۵۰۰ نفر از آموزگاران، پزشکان، وکلا و فعالان اجتماعی و نویسندگان به صورت اینترنتی  این نامه را امضا کرده اند. نام اسقف لنکستر، "مایکل کمبل" هم در میان امضا کنندگان به چشم می خورد.

Submitted by admin on