سازمان ملل در افغانستان به جنگ گرسنگی می‌رود!

هنگامی که نیروهای نظامی بین المللی در افغانستان با شورشیان طالبان که در کوه ها پناه گرفته اند نبرد می کنند، نیروهای امداد رسان جهانی با دشمنی سرسخت تر پنجه در پنجه انداخته اند: سوء تغذیه

نیروهای برنامه جهانی غذا و یونیسف در این کشور جنگ زده، برنامه ای را آغاز کرده اند تا به هزاران مادر و کودک گرسنه که گاهی توان گریه کردن هم ندارند غذا برسانند. آن ها می خواهند ساکنان منطقه های مبتلا به سوء تغذیه را در طول زمستان با یک برنامه غذایی پروتئین دار تغذیه کنند.

با وجود هزینه های هنگفتی که از سال ۲۰۰۱ در افغانستان صرف مبارزه با طالبان شده، این کشور هنوز با بحرانی ترین منطقه های آفریقا قابل مقاسه است. افغانستان هم مانند بسیاری کشورهای بحران زده و فقیر جهان، در آمار بلاها و بیماری ها صدرنشین است. این کشور از نظر مرگ و میر مادران نخستین کشور و در مرگ و میر کودکان دومین رتبه را در جهان دارد. سازمان ملل می گوید گرسنگی یکی از مهم ترین علت های این میزان مرگ و میر است.

از این رو، سازمان های جهانی و مراکز امداد رسان در افغانستان امسال بنا دارند برای ۱۰۰ هزار کودک و ۳۵ هزار مادر باردار و شیرده خوراک فراهم کنند.

هرچند جیره غذایی که به آن ها داده می شود همه نیازهای غذایی کودکان را تامین نمی کند، اما دست کم آن ها را از وضعیت بحرانی گرسنگی نجات می دهد. آخرین آمارگیری دولتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، نشان می دهد که ۴۸ درصد کودکان افغان از سوء تغذیه رنج می برند و ۵ درصد هم در شرایط بحرانی گرسنگی به سر می برند. با این حال، نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان می گوید وضعیت از آن زمان بدتر شده و حالا ۱۵ درصد بچه ها در شرایط بحرانی سوءتغذیه قرار دارند.

برنامه جهانی غذا (WFP) می گوید در سال میلادی جدید ۱۹ میلیون دلار در افغانستان هزینه خواهد کرد که دومین کمک مالی بشردوستانه این سازمان پس از کمکش به سودان به شمار می رود. این کمک ها فراهم کردن وعده ناهار برای یک میلیون و چهارصد هزار دانش آموز افغان را هم در برمی گیرد. به گفته کارشناسان برنامه جهانی غذا، این کار پدر و مادرها را تشویق می کند تا کودکان خود و به ویژه دختران را راهی مدرسه و کلاس درس کنند. 

 

Submitted by admin on