زنگ مدرسه ها دوباره به صدا در می آیند!

۹۵۰۰ کودک ناحیه مالاکند در استان سرحدی شمال غربی پاکستان با کمک ۱۶۰ میلیون ریالی (۷ میلیون دلار آمریکا) کشور دانمارک، پس از تجربه جنگ و بی خانمانی، بار دیگر آموزش را از سر می گیرند.

این کمک مالی برای بازسازی ۶۰ آموزشگاه ابتدایی و راهنمایی در این بخش جنگ زده شمال غربی پاکستان که در نزدیکی دره سوات قرار دارد، به یونیسف و دولت  پاکستان اهدا شده است. به این ترتیب ۹۵۰۰ کودک که ۵۷۰۰ تن از آن ها دختر هستند می توانند به مدرسه و امکانات آموزشی دسترسی پیدا کنند.

اما این تمام کمک دولت دانمارک به کودکان این منطقه نیست. در یک دوره دوساله تا سال ۲۰۱۲، دانمارک ۸۰۰ میلیون ریال دیگر (نزدیک به ۳۵ میلیون دلار آمریکا) به یونیسف اهدا می کند تا در صورتی که شرایط بحرانی منطقه اجازه دهد برای کودکان استان سرحدی شمال غربی پاکستان امکانات آموزشی فراهم کند.

این کمک ها در حالی برای بهبود امکانات آموزشی در این منطقه اهدا می شود که وضع آموزشی در استان سرحدی شمال غرب بسیار وخیم است. در این ناحیه تنها ۲۲ درصد از زنان و دختران بالای ۱۵ سال خواندن و نوشتن می دانند و تنها ۴۱ درصد دختران به دبستان می روند.

پس از درگیری های سال ۲۰۰۹ بین نیروهای طالبان و دولت پاکستان در این منطقه، بسیاری از مدرسه های ابتدایی آن ویران شد و بسیاری از خانواده ها برای نجات جان خود گریختند. اما پس از ماه ها بی خانمانی، هنگامی که مردم  منطقه بازگشت به خانه و کاشانه خود را آغاز کردند، راه اندازی دوباره مدرسه ها و راضی کردن پدر و مادرها برای این که کودکان را به مدرسه ها بفرستند به یکی از مهم ترین دل مشغولی های یونیسف در پاکستان تبدیل شد.

با این حال، در ماه های گذشته با تلاش یونیسف، نزدیک به ۲۸ هزار کودک که در اثر جنگ بی خانمان شده بودند، در کمپ ها و ۱۴ هزار تن از آن ها در مدرسه های محلی آموزش را از سر گرفته اند.

 

Submitted by editor6 on