جایزه بین المللی صلح در دستان یک نوجوان پناهنده اهل کنگو

باروانی هفت ساله، هنگامی که در اثر خشونت و درگیرهای ناشی از جنگ داخلی در کشورش کنگو، پدر و مادرش را گم کرد و به تانزانیا گریخت، هرگز گمان نمی کرد که روزی به خاطر کوشش برای ترویج حقوق کودکان یک جایزه بین المللی صلح را دریافت کند.

"باروانی نوم"، نوجوان ۱۶ساله اهل جمهوری دموکراتیک کنگو، که به عنوان پناهده در تانزانیا زندگی می کند، جایزه بین المللی سالانه صلح کودکان را به خاطر ترویج صلح و حقوق کودکان در یک برنامه رادیویی کودکان در تانزانیا از آن خود کرد.

باروانی نوم، جایزه اش را در مراسمی در هلند، از دستان "وانگاری ماتای"، برنده پیشین جایزه صلح نوبل، دریافت کرد. جایزه ای برابر ۱۴۴ هزار دلار، که باید برای پیش برد  پروژه های آینده کوشنده نوجوان صلح هزینه شود. این جایزه را که "جایزه حقوق کودکان" نام دارد، یک بنیاد هلندی راه اندازی کرده و آن را هر سال به فردی که برای ترویج حقوق کودکان تلاش می کند اهدا می کند. 

این نخستین بار است که جایزه صلح کودکان به یک نوجوان پناهنده اهدا می شود. داوران جایزه بر این باورند که باروانی در شرایط بسیار دشوار و حتی غیرممکن، به بهترین شکل به ترویج حقوق کودکان پرداخته است. آن چه جایزه صلح را برای این نوجوان به ارمغان آورد برنامه ای رادیویی به نام "کودک برای کودک" (C4C) است که باروانی آن را از سال ۲۰۰۸ در یک ایستگاه رادیویی ویژه پناهندگان در تانزانیا تهیه می کند.

 این برنامه که از پشتیبانی یونیسف و کمیته پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) برخوردار است، با همکاری خود کودکان تهیه و اجرا می شود. هر هفته دو کودک یا نوجوان ساکن اردوگاه های پناهندگان، اجرای برنامه را برعهده می گیرند و هم سالان خود را فرا می خوانند تا در برنامه شرکت کنند و درباره مشکلات و کمبودهایشان گفت و گو کنند.

این برنامه رادیویی بر زندگی کودکان بسیاری اثر گذاشته است. با کمک برنامه کودک برای کودک، تاکنون کودکان بسیاری که به خاطر جنگ و آوارگی از خانواده خود جدا شده بودند، به آغوش خانواده بازگشته اند. باروانی و دوستانش برای پیوستن کودکان منطقه به مدرسه و آغاز آموزش و آگاه تر شدن کودکان و خانواده ها نسبت به خطر قاچاق کودکان، ابتلا به بیماری ایدز و دیگر آسیب های اجتماعی نیز تلاش می کنند.

این کوشنده نوجوان صلح می گوید که پس از پایان دوران مدرسه می خواهد به فعالیت در دنیای رسانه ها ادامه دهد و یک برنامه تلویزیونی درباره اتحاد برای ترویج حقوق کودکان تهیه کند. او امیدوار است برنامه "کودک برای کودک" در سراسر تانزانیا پخش شود تا خانواده ها، آموزگاران و کودکان درباره حقوق کودکان بیشتر و بیشتر بیاموزند.

 

Submitted by admin on