فاجعه خشم زمین در هاییتی!

پس از غرش ناگهانی زمین در پایتخت یکی از فقیرترین کشورهای نیمکره غربی در حوزه دریای کارائیب که هزاران نفر را به دامن مرگ کشید، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، یونیسف، سازمان نجات کودکان و دیگر سازمان های بین المللی درخواست کمک کرده اند.

زلزله در پورتو پرنس،پایتخت هاییتی، دفتر بسیاری از سازمان های بین المللی و سازمان های دولتی هاییتی را ویران کرده است. با این که بسیاری از سازمان ها، از جمله سازمان های مرتبط با امور کودکان، نیروهای خود را درهاییتی در اثر زمین لرزه ۷ ریشتری دوازدهم ژانویه از دست داده اند و یا هیچ خبری از وضعیت آن ها در دست ندارند، می کوشند با گردآوری کمک های مالی مرهمی شوند بر زخم های مردم مصیبت زده این کشور.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، IBBY، در وب سایت خود درخواستی را برای اهدای کمک های مالی به بنیاد کودکان در بحران IBBY، برای کمک به کودکان آسیب دیده از این بلای طبیعی قرار داده است. IBBY در متن درخواست کمک مالی خود، از وضعیت همکاران شاخه ملیIBBY  در هاییتی ابراز بی اطلاعی کرده است.

در سال گذشته شاخه ملی IBBY در هاییتی، پروژه ای را برای آموزش کتابداران و پرستاران کودکان برای کمک گرفتن از قصه گویی و کتابخوانی برای کمک به کودکان آسیب دیده از بلاهای طبیعی، آغاز کرده بود. با وقوع زلزله در هاییتی این پروژه ناتمام باقی مانده و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان امیدوار است با یافتن همکارانش در هاییتی، پروژه تازه ای را برای کمک به کودکان آسیب دیده از زمین لرزه آغاز کند.

گفته می شود نزدیک به نیمی از جمعیت ۱۰ میلیون نفری هاییتی، زیر ۱۸ سال هستند و سازمان های کمک رسان می گویند بسیاری از آن ها با خطر آسیب های جسمی و روانی شدید روبرو هستند. بنا به آمار سازمان نجات کودکان، که خود یک نفر از نیروهایش را از دست داده و از سرنوشت ۷ تن دیگر بی خبر است، نزدیک به دو میلیون کودک به طور مستقیم از زمین لرزه آسیب دیده اند. نیروهای یونیسف هم با این که از فاجعه آسیب بسیاری دیده اند، می کوشند تا به کودکان بحران زده کمک کنند.

به گزارش بی بی سی، این فاجعه بیشترین شمار مرگ و آسیب به کودکان در نیمکره غربی را به بار آورده است. بسیاری از کودکان ساکن پایتخت، یا خود به شدت آسیب دیده اند و یا خانواده شان را از دست داده اند. بسیاری هم پس از حادثه خانواده و آشنایان خود را گم کرده و آواره شده اند. در این شرایط، سازمان های کمک رسان بین المللی نسبت به شیوع بیماری مالاریا همزمان با آغاز فصل بارش در منطقه، در دو یا سه هقته آینده هشدار می دهند.

کمک های مالی زیادی تاکنون از سوی دولت ها و سازمان های بین المللی گرد آوری شده اما عمق فاجعه نشان می دهد که میزان کمک ها کافی نبوده است. یونیسف و سازمان ملل برنامه ای را برای جمع آوری ۵۶۲ میلیون دلار برای سامان دادن به زندگی سه و نیم میلیون نفر از ساکنان پورتو پرنس در ۶ ماه آغاز کرده اند تا بتوانند اندکی آرامش را به زندگی آسیب دیدگان  بازگردانند. 

Submitted by admin on