کتاب ها و قصه ها به جنگ اندوه کودکان هاییتی می روند!

یک هفته از فاجعه زمین لرزه در هاییتی می گذرد. بسیاری از سازمان های بین المللی با بردن دارو و آب و غذا و برپا کردن سرپناه برای بازماندگان، می کوشند به ابتدایی ترین نیازهای تن آن ها پاسخ دهند. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هم دست به کار شده تا با کتاب ها، به جنگ اندوه و پریشانی روح و روان کودکان آسیب دیده برود.

اندکی پس از زلزله، دفتر بین الملی کتاب برای نسل جوان (IBBY) نامه ای برای همکاران و اعضای خود در سراسر جهان فرستاد و از آن ها برای اهدای کمک های مالی به "صندوق ویژه کودکان در بحران IBBY" در کمک به کودکان زلزله زده هاییتی درخواست کمک کرد.

در این نامه، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان نسبت به سرنوشت ژاکلین ترویلت، همکار IBBY در هاییتی ابراز نگرانی و بی خبری کرده بود. دو روز بعد، ژاکلین ترویلت، نامه ای فرستاد و از سلامت خود خبرداد. او پیش از زمین لرزه در حال آموزش آموزگاران و کتابداران در اجرای پروژه  کتاب درمانی برای کودکان آسیب دیده از پدیده های طبیعی در هائیتی  بود. این پروژه پس از طوفان سال ۲۰۰۸ در هاییتی در چارچوب پروژه های "صندوق کودکان در بحران دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان" آغاز شده بود.

نامه ترویلت خبرهای دردناکی را در برداشت و از مرگ و آسیب دیدگی بسیاری از کودکان شرکت کننده در پروژه و هم چنین همکاران پروژه خبر می داد. از زیر آوار ماندن کتاب هایی که برای پروژه گردآوری شده بودند و ویران شدن بسیاری از مدرسه ها و مراکز آموزشی که با پروژه همکاری می کردند.

اکنون بار دیگر  دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان اعلام کرده است که به یاری ترویلت می رود تا پروژه ای دیگر را برای کمک به کودکان رنج دیده بازمانده از زلزله  آغاز کند. پروژه ای برای یاری گرفتن از کتاب و قصه گویی در التیام بخشیدن به آسیب های روانی ناشی از فاجعه در کودکان و به ارمغان بردن اندکی شادی و امنیت برای آن ها.

برای آغاز این پروژه، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان بار دیگر از همه همکاران و اعضای خانواده بزرگ IBBY و دوستداران کودکان در سراسر جهان درخواست کرده است تا با اهدای کمک های مالی به "صندوق ویژه کودکان در بحران IBBY" در اجرای پروژه کتاب درمانی و برپا کردن دوباره کتابخانه ها برای کودکان هاییتی همکاری کنند. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان از سال ۲۰۰۴ صندوق ویژه کودکان در بحران را تشکیل داد و از آن زمان در پروژه های بسیاری به یاری کودکان آسیب دیده از جنگ و پدیده های طبیعی در سراسر جهان شتافته است.

 

Submitted by admin on