زندگی کودکان افغان در جنگ و بحران چگونه است؟

یک نماینده بلند پایه سازمان ملل در امور کودکان و نزاع های مسلحانه (Children and Armed Conflict)، دیروز به افغانستان سفر کرد تا به وضعیت کودکان این کشور، به ویژه کودکانی که به جنگ فرستاده می شوند، رسیدگی کند.

رادیکا کومارایوامی، نماینده ویژه دبیرکل در "امور کودکان و نزاع ها مسلحانه"، به دعوت دولت افغانستان به این کشور سفر کرده و قرار است به مدت یک هفته در افغانستان بماند. مهم ترین هدف او از این سفر، ارزیابی وضعیت کودکان در ارتباط با جنگ و درگیری هایی است که کماکان در بخش های مختلف این کشور در جریان است.
دیدار با نمایندگان دولت، گروه های اجتماعی و کودکانی که گزارش شده با گروه های نظامی همکاری می کنند، نیز از برنامه های دیگر نماینده سازمان ملل در دیدار از این کشور آسیب دیده از جنگ های طولانی است.
او پیش از این نیز در سال ۲۰۰۸، به افغانستان سفر کرده و دریافته بود که میزان درگیر کردن کودکان در جنگ به عنوان سرباز، کشته و زخمی شدن کودکان در اثر نزاع ها، بازداشت و حبس کودکان و مشکلات دیگری که حقوق کودکان را زیر پا گذاشته و زندگی آن ها را تهدید می کنند، در افغانستان به شدت رو به افزایش است.
در ماه های گذشته، خبرهایی منتشر شد بر این اساس که نیروهای طالبان، کودکان را می ربایند و از آن ها برای بمب گذاری های انتحاری خود استفاده می کنند.
اما گزارش این نماینده از وضعیت کنونی کودکان افغان، چگونه است؟ آیا شرایط آن ها با گذشت دو سال از گزارش پیشین او بهتر شده است؟ باید صبر کرد و دید.
 

Submitted by editor6 on