"همه حقوق، همه کودکان" در رادیو و تلویزیون های جهان

۷ مارس (۱۶ اسفند)، روز بین المللی "کودک و رادیو و تلویزیون" (International Children`s Day of Broadcasting) بود و با موضوع "همه حقوق، همه کودکان" در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته شد. بسیاری از رسانه ها و ایستگاه های رادیو تلویزیونی در جهان، برنامه هایی به مناسبت این روز اجرا و پخش کردند.

روز بین المللی کودک و رادیو و تلویزیون، هر سال در نخستین یک شنبه ماه مارس بزرگ داشته می شود و روزی است که رسانه هایی مانند رادیو و تلوزیون ها، برای کودکان، درباره کودکان و با همراهی آن ها برنامه می سازند.

یونیسف، سازمان دهنده برنامه های روز جهانی کودک و رادیو و تلویزیون است و امسال، برای نوزدهمین سال پیاپی، آن را برگزار کرد. یونیسف، هر سال برای بزرگ داشت این روز موضوعی را اعلام می کند تا سازمان ها با توجه به آن برنامه هایی تدارک ببینند. موضوع امسال، از این رو انتخاب شده تا گامی باشد در ادامه برنامه های یونیسف برای بزرگ داشت بیستمین سالگرد تصویب پیمان نامه جهانی حقوق کودک.

همه حقوق، همه کودکان در رادیو و تلویزیون های جهان

هدف از برگزاری این روز، جلوه بخشیدن به توانایی های کودکان در ساختن دنیای پیرامون شان و نقشی که می توانند در تولید برنامه های رسانه هایی مانند رادیو و تلویزیون داشته باشند، عنوان شده است.

از نخستین سال برگزاری این مناسبت تاکنون بیشتر از ۲۵۰۰ ایستگاه رادیو و تلویزیون، از ایستگاه های بزرگ ماهواره ای گرفته تا مراکز رادیویی محلی در کشورهای کوچک، در ۱۷۰ کشور جهان با آن همکاری کرده اند.

رادیو و تلوزیون ها نقش بسیار مهمی در بیشتر شدن آگاهی انسان ها از مسائل روز و مهم دنیا دارند. این رسانه ها تاثیر شگرفی هم در زندگی کودکان برجا می گذارند.

یونیسف، امیدوار است تا با برگزاری مناسبت هایی مانند روز کودک و رادیو و تلویزیون، دست اندرکاران رسانه ها در گوشه و کنار جهان به تولید برنامه های مستند درباره مشکلات کودکان دست بزنند و به تلاش برای رشد و بهبود شرایط زندگی و بهبود وضعیت حقوق کودکان تشویق شوند.

به باور کوشندگان در یونیسف، روز کودک و رادیو و تلویزیون، تنها یک یادآوری است. یادآوری به رسانه ها برای این که نخستین یک شنبه ماه مارس، تنها روزی نیست که می توان دوربین ها و دستگاه های صدابرداری را به سوی کودکان و موضوع های مربوط به آن ها گرفت. بلکه در همه روزهای سال می توان و باید به کودکان پرداخت.

Submitted by admin on