بسته رشد خردسالان، روزنه ای به بازی و آموزش

در یک کمپ یونیسف در مناطق زلزله زده هاییتی، کودکان به صف ایستاده بودند و با اشتیاق انتظار می کشیدند تا کارکنان یونیسف، بسته پر از اسباب بازی و ابزار رنگارنگ و جذاب نقاشی را باز کنند.

هفت هفته پس از زلزله ویران گر در هاییتی که بر زندگی بیشتر از یک میلیون کودک اثر گذاشت، یونیسف و همکارانش می کوشند تا با فراهم کردن بسته های رشد خردسالان (Early Childhood Development)، زندگی در کمپ ها را برای کودکان کمی ساده تر کنند.
در این کمپ یونیسف، هنگامی که کودکان اسباب بازی ها و مداد رنگی های درون بسته را دیدند، با شوق و بالا و پایین می پریدند و می خواستند که زودتر آن ها را به دست بگیرند و بازی و نقاشی کنند. 
 

بسته رشد خردسالان، روزنه ای به بازی و آموزش

بسته رشد خردسالان، با روشی کل نگر (holistic approach) می کوشد نیازهای رشد خردسالان را در شرایط بحرانی مانند شرایط پس از بروز بلاهای طبیعی یا در شرایط جنگی برطرف کند. هر بسته طوری طراحی شده که امکاناتی برای برطرف کردن نیازهای ۵۰ کودک فراهم می کند. هر یک از این بسته ها، ابزار بازی و آموزشی مناسب برای گروه سنی پیش از دبستان و امکانات بهداشتی ابتدایی و یک کتاب راهنمای مصور برای پرستاران و آموزشگران کودکان در بردارد.
این بسته که هم اکنون در نزدیک به ۴۰ کشور جهان استفاده می شود، برای برطرف کردن نیازهای آموزشی، بازی و بهداشتی کودکان خردسال در شرایط بحرانی آماده شده است. در این بسته ها فعالیت هایی مناسب با نیازهای عاطفی، اجتماعی، فیزیکی، شناختی و رشد خردسالان در نظر گرفته شده است.
پس از زلزله دوازدهم ژانویه در هاییتی، یونیسف این بسته های رشد خردسالان را در مراکز نگه داری کودکان و مهدکودک ها توزیع کرد و کارگاه های آموزشی برگزار کرد تا فعالیت های مناسب برای خردسالان را با دیگر برنامه های یونیسف و سازمان های غیردولتی همکار یونیسف هماهنگ کند.
کوشندگان یونیسف در هاییتی امیدوارند که بتوانند هر چه زودتر این بسته ها را در همه بخش های این کشور توزیع کنند تا با توجه به بسته بودن مدرسه ها و در دسترس نبودن امکانات بازی و آموزش، ابزاری هر چند اندک برای سرگرمی و آموزش کودکان آسیب دیده فراهم شود. به باور آن ها، این بسته ها زمینه ای را فراهم می کنند تا کودکان برای آموزش مهارت های خواندن و ریاضی آماده شوند.

Submitted by admin on