زندگی در اردوگاه های پناهندگی از قاب دوربین کودکان فلسطینی!

کودکان فلسطینی محصور در اردوگاه های پناهندگی در لبنان، دوربین و هنر عکاسی را به کار گرفتند تا مردمی که در آن سوی دیوارهای اردوگاه زندگی می کنند را با شیوه زندگی خود آشنا کنند.

ذکیرا (به معنی خاطره)، یک سازمان خیریه لبنانی که رمزی حیدر، عکاس روزنامه نگار پیشین، آن را ایجاد کرده است، به دویست نوجوان ۱۳ تا ۱۹ ساکن این اردوگاه ها، عکاسی با دوربین های دیجیتال را آموخته تا با کمک این هنر دیگران را با زندگی روزانه خود در اردوگاه ها آشنا کنند و خود نیز با هنر عکاسی آشنا شوند. دست اندرکاران این پروژه که نامش "لحظه" است، امیدوارند تا با آموزش عکاسی به کودکان و نوجوانان ساکن این اردوگاه ها، هنر و فرهنگ را به میان زندگی آن ها بازگردانند.

 زندگی در اردوگاه های پناهندگی از قاب دوربین کودکان فلسطینی

جمعیت پناهندگان فلسطینی در لبنان کم نیست. آمارهای سازمان ملل نشان می دهد ۱۰ درصد از کل جمعیت لبنان را پناهندگان فلسطینی تشکیل می دهند که در ۱۲ اردوگاه پناهندگی در گوشه و کنار لبنان زندگی می کنند. اردوگاه هایی که از ابتدایی ترین امکانات زندگی بی بهره اند و مردم ساکن آن ها در فقر به سر می برند. این مردم از شور و غوغای زندگی در بیرون اردوگاه ها بی خبرند و در آن سوی دیوارهای بلند هم کسی نمی داند که این کودکان و خانواده های آن ها چگونه روزگار می گذرانند.
 

زندگی در اردوگاه های پناهندگی از قاب دوربین کودکان فلسطینی

بر اساس آمارهای یونیسف، بسیاری از کودکان این اردوگاه ها درس و مدرسه را رها می کنند و در تعمیرگاه های خودرو و یا به صورت کارگر ساختمانی به کار می پردازند. نزدیک به یک سوم از این کودکان نیز پس از ترک مدرسه، موفق به یافتن کاری نمی شوند. فقر و انزوا از دیگر مردم لبنان، سبب شده تا آینده خوبی در انتظار کودکان پناهنده فلسطینی نباشد.
اما این پروژه عکاسی، فرصت خوبی را برای کودکانی که در آن شرکت کرده اند فراهم کرده تا هم وضعیت زندگی خود را به تصویر بکشند و هم درفعالیت های فرهنگی جامعه مشارکت کنند. برخی از آن ها اکنون در حال گذراندن دوره های آموزشی برای کار در رسانه های محلی هستند.
بنیاد ذکیرا، بهترین عکس های این نوجوانان ها را برگزیده و در دو نمایشگاه در بیروت و پاریس به بازدید عموم گذاشته و کتابی هم از این عکس ها چاپ کرده است.
 

Submitted by editor6 on