ورزش راهی برای ورود دختران افغان به جامعه!

یونیسف، سازمان امور زنان استان بامیان و مرکز منطقه ای اطلاعات و ارتباطات جوانان در افغانستان، یک تیم فوتبال برای دختران راه اندازی کرده تا به گسترش زمینه فعالیت اجتماعی و توانایی های دختران افغان از راه ورزش کمک کنند.

یونیسف و مرکز منطقه ای اطلاعات و ارتباطات جوانان (YICC)، تاکنون یک تیم والیبال، هاکی و فوتبال برای دختران را راه اندازی کرده اند. فدراسیون فوتبال افغانستان نیز از تیم فوتبال دختران پشتیبانی می کند. دختران عضو تیم فوتبال بامیان، بین ۱۲ تا ۲۰ ساله هستند و همگی در خانواده و جامعه خود با خشونت روبه رو بوده و مورد بی احترامی قرار گرفته اند.

یونیسف در سال ۲۰۰۹ برای این دختران کارگاه های آموزشی برگزار کرده بود تا آن ها را به عنوان سفیران خود برای پیشگیری از خشونت های خانوادگی درباره زنان آموزش دهد. از آن زمان تاکنون، دختران آموزش دیده که خود زمانی قربانی خشونت بوده اند، با پشتکار برای ترویج حقوق زنان در میان خانواده و همسایگان خود کوشش می کنند.

رئیس مرکز یونیسف در بامیان دراین باره گفته است: "ورزش، نقش مهمی در رشد جسمی و اجتماعی کودکان و به ویژه دختران دارد. ورزش کردن به دختران کمک می کند تا خودباوری و خودآگاهی خود را پرورش دهند. دختران با انجام یک فعالیت ورزشی هماهنگی بین ذهن و بدن را می آموزند و با هماهنگ شدن با قوانین مسابقه می آموزند که برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند."

شکیبا، دختر ۱۵ ساله ای از این تیم، می گوید که از زمانی که به سن ازدواج رسیده، مادرش تلاش کرده تا او را از رفتن به مدرسه دلسرد کند. اما، او و دیگر دوستانش در مرکز جوانان که وضعیتی به سان او دارند، می کوشند تا شرایط را دگرگون کنند.

دختران عضو تیم فوتبال بامیان برای آینده برنامه های بسیاری دارند. یکی می خواهد آموزگار شوند، دیگری پزشک، یا مترجم و یا نقاش و هنرمند. شکیبا، می خواهد در آینده یک افسر پلیس شود، چون می گوید که اکنون پلیس بامیان به زنانی که به یاری پلیس نیاز دارند کمکی نمی کند.

اکنون دختران و زنان افغان می کوشند تا از هر امکان و فرصتی برای دسیدن به جایگاه مناسب خود در جامعه و رسیدن به حقوق شان به خوبی استفاده کنند. یونیسف و دیگر سازمان های جهانی و منطقه ای نیز در این کوشش دختران را تنها نمی گذارند.

Submitted by admin on