راه اندازی سرای نادر ابراهیمی حرکتی به سوی توسعه فضاهای فرهنگی!

همزمان با زاد روز زنده یاد نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین امسال، همسر ایشان فرزانه منصوری تهرانی مقدم با همراهی جمعی از دوستداران نادر ابراهیمی بر آن شدند تا منزل ایشان را تبدیل به سرای نادر ابراهیمی، مکانی برای حضور پژوهشگران، هنرمندان، دانشجویان، اساتید و... کنند، تا با حضور افرادی فرهیخته فعالیت ها، دیدگاه ها و برنامه های این نویسنده و هنرمند کشورمان دنبال گردد. در بخشی از این سرا کتابخانه کودک و نوجوان ایجاد خواهد شد.

بنیانگذاران سرای نادر ابراهیمی برآن هستند تا به یاری تمامی علاقه مندان به حوزه فرهنگ و ادب و هنر و به ویژه علاقه مندان به آثار و فعالیت های نادر ابراهیمی این سرای را راه اندازی کنند. فراخوان زیر دعوتی است برای همیاری در این حرکت فرهنگی. زنده یاد نادر ابراهیمی ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ پس از سال ها حضور فعال در عرصه فرهنگ و ادب چشم از جهان فرو بست. یادش گرامی باد.

شما می توانید اعلام حمایت‌های خود را در مرحله‌ اول با فرستادن نام و تحصیلات و مهارت‌های خود به نشانی پست الکترونیکی info@naderebrahimi.info اعلام کنید.

متن فراخوان:

... "با همین دریا

همین طوفان

و همین قایق

سخنی هست اگر، باید گفت،

رفتی هست اگر، باید رفت" …

نادر ابراهیمی – در حد توانستن

نادر ابراهیمی را می‌شناسید؟ او نویسنده‌ی برگزیده، پژوهشگر، ایران‌شناس، مدرس، فیلم‌ساز، صاحب نظر در تعلیم و تربیت، نو آور در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، سراینده‌ی سرودهای میهنی از یاد نرفتنی (با صدای استاد محمد نوری) و... است. مجموعه‌ی آثار، طرح‌ها، برنامه‌ها، کتاب‌ها و کتاب‌خانه‌ی او، یادگاری ارزشمند از آن بزرگوار است که می‌تواند برای معاصران و نسل‌های بعد مورد استفاده و سودمند باشد. او هنرمندی است که بیش از صد اثر برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان خلق کرده، چندین مجموعه‌ی تلویزیونی به یادماندنی و فیلم‌های مستند و داستانی ساخته و شاگردانی توانا در رشته‌های گوناگون فرهنگی و هنری تربیت کرده که خود بر فضای فرهنگی – هنری تأثیرگذار بوده‌اند و از چهره‌های شاخص هستند. نادر ابراهیمی چندین جایزه ملی و بین‌المللی دریافت کرده است.

ما – خوانندگان آثار او، دوستان، همراهان، آشنایان و خاندان ابراهیمی – برآنیم تا فضای مسکونی او تبدیل به گنجینه‌ آثار و محل فعالیت‌ هنرمندان، ادیبان، محققان و دانشجویان برای دیدار، تحقیق، پژوهش و نگارش گردد تا از این رهگذر فعالیت‌های مورد نظر نادر ابراهیمی برای جامعه‌ ادامه یابد و آثار و طرح‌ها و برنامه‌هایش پیگیری شود.

با حفظ كاشانه‌ی مهربان و سبز نادر – محل خلق آثار و اندیشه‌هایش – او را مهمان جاودانه‌ی باغ خاطره‌هایمان كنیم.

می خواهیم در "سرای ابراهیمی" ده‌ها اثر چاپ نشده، فیلم‌ نامه‌ها، دست ‌نوشته‌ها، تحقیقات و سخنرانی‌های او را حفظ کنیم.

می‌خواهیم موزه‌یی از یادگارهای شخصی او را در ارتباط با : نویسندگی، فیلم‌سازی، کوه ‌نوردی، پیاده نوردی در جای جای ایران، نقاشی، خطاطی و ... فراهم آوریم.

می‌ خواهیم بخشی از این سرا را به آثار کودک و نوجوان او اختصاص دهیم تا فرزندان مان شادمانه بیایند، ببینند، بخوانند و بیاموزند.

برآنیم تا از کتاب‌های نسبتا زیاد او کتاب‌خانه‌ یی برای استفاده‌ی همه‌ ایجاد کنیم.

دوست داریم همان کنیم که به نظر شما می‌رسد تا کاشانه‌ او به مرکزی فرهنگی – به یاد و درخور نادر ابراهیمی – بدل شود. ناگفته پیداست که برای بنیادگذاری این مرکز فرهنگی، نیاز به دراختیار داشتن تمام ساختمانی است که خانه‌ او یکی از چهارواحد آن است. برای دست ‌یابی به چنین هدفی، به هم‌اندیشی، هم ‌دلی، هم‌ راهی، هم ‌یاری و حمایت معنوی و مادی شما دوست‌ داران نادر، نیاز داریم، به هر شکلی که می‌خواهید و می‌توانید. در گفت و گو با بانوی همیشه همراه نادر، موافقت متواضعانه‌ ایشان را برای ارسال این پیام دریافت داشتیم.

حضور شما در پی‌ ریزی این حرکت فرهنگی، تجلیل و پاسداشت تلاش‌های ارزشمند بزرگ‌ مردانی است که چون نادر ابراهیمی برای اعتلای ادبیات، هنر و فرهنگ ایران زمین از بُنِ‌ جان کوشیده‌اند. منتظر پاسختان از راه نشانی‌ زیر هستیم.

E-mail: info@naderebrahimi.info

محبت کنید و این پیام را برای کسانی که به ایران و ایرانی و نادر ابراهیمی‌های این سرزمین می‌اندیشند بفرستید.

..." می‌توانیم همه‌ی خوبی‌های گذشته را به حال بیاوریم و به آینده ببریم… "

نادر ابراهیمی

"مدرسه‌ی دیگری هم وجود دارد"

با احترام

خانواده‌ی ابراهیمی

تعدادی از دوست ‌داران، یاران و همکاران، هنرمندان: احمدرضا احمدی، علی اکبر صادقی، نورالدین زرین کلک، محمد نوری، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی‌ کیا، عزیزالله حاجی مشهدی، شکور لطفی، پدرام اکبری، شورای کتاب کودک و نوجوان، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران، انجمن نویسندگان کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی هنری تصویرگران، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، انجمن پژوهشی ـ آموزشی پویا، کانون توسعه‌ فرهنگی کودکان، کانون فرهنگی – پژوهشی کودکان ایران فردا، موسسه‌ مادران امروز، انجمن ترویج علم، مهد کودک فروغ (محل پژوهش‌های کودک شناختی نادر ابراهیمی)، حوزه‌ ی هنری تبلیغات اسلامی، خانه‌ی هنرمندان، خانه‌ ی سینما، کانون هنرمندان رواق (حوزه‌های علوم دینی) جشنواره جهانی فیلم تک، اتحادیه ناشران و کتاب ‌فروشان، موسسه‌ گل آقا، انتشارات روزبهان، انتشارات فرهنگان، انتشارات همگام با کودکان و نوجوانان ، انجمن کوهنوردان ایران ...

و سعید كیائی، ماهور احمدی و سمیه فراهانی، مسئولین پیگیری طرح سرای نادر ابراهیمی

Submitted by editor6 on