۳۴۸ شمع برای آقای پانچ!

باغچه نه چندان بزرگ کلیسای سنت پاول در کاونت گاردن لندن هر سال در روز ۹ می (۱۹ اردیبهشت) پر می شود از غرفه های رنگارنگ نمایش های عروسکی ،همهمه و شادی کودکانه، بوی شیرینی های وسوسه بر انگیز و موسیقی های شاد محلی، یک جشن بهاری تمام عیار.

به گزارش همکار کتابک که در جشن حضور داشت، این مراسم جشن تولد نمادین شخصیت نمایش های عروسکی سنتی انگلستان، آقای پانچ (Mr. Punch) است، که با همسرش خانم جودی (Judy) و چند تایی عروسک دیگر، کودکان را از پای این صحنه به دیگری می کشانند و با شوخی ها و شیطنت های شان آن ها را جادو زده خود می کنند.این شکل از نمایش عروسکی که بسیار یاد آور خیمه شب بازی های ایرانی است، اول بار با یک ایتالیایی به نام پیترو جیمونده، پای در پایتخت انگلستان، لندن نهاد وساموئل پپیز، یک وقایع نگار اهل این شهر، نخستین اجرای این نمایش را در تاریخ ۹ می ۱۶۶۲ ثبت کرد. از حدود ۴۰ سال نیز پیش کلیسای سنت پاول کاونت گاردن، میزبان جشن تولد آقای پانچ در همین روز است و امسال جشن تولد سیصد و چهل و هشت سالگی او بود.

۳۴۸ شمع برای آقای پانچ

در این مراسم، گروه های مختلف نمایش عروسکی که بیشتر دو نفره هستند، دور تا دور زمین چمن کاری شده کوچک حیاط کلیسا، از میانه های روز به نوبت نمایش های خود را به اجرا می گذارند. هر نمایش بیست دقیقه بیشتر طول نمی کشد و با پایان کار یک گروه، گروه دیگر کودکان را با بلندگوی کوچک کنار صحنه به تماشای نمایش خود فرا می خواند. روی هر کدام از صحنه ها هم ساعت شروع نمایش نشان داده شده است.

بچه ها روی چمن های جلوی هر صحنه می نشینند و پدر و مادر ها دورترک ایستاده و تماشا می کنند. اما در این میان، کودکان چنان غرق در داستان و بازی های عروسک ها می شوند که گاه به بازی می پیوندند و هیجان زده و شاد به آقای پانچ جواب می دهند و وسایلی که از دستش می افتد را به او باز می گردانند یا جای پنهان شدن دلقک را برایش فریاد میزنند و از خنده ریسه می روند.

۳۴۸ شمع برای آقای پانچ

کمی آن سو تر از زمین چمن، بازارچه ای بر پاست و از عروسک های دست ساز گرفته تا شیرینی های خانگی و کتاب و کلاه و لباس برای فروش قرار گرفته اند. در میانه این شلوغی ها، یکی با شعبده بازی و دیگری با شیرین کاری عده ای را سرگرم خود ساخته اند. جلوی در ورودی کلیسا هم یک گروه موسیقی سه نفره، آوای خوش موسیقی محلی را پس زمینه این جنب و جوش کرده اند.

۳۴۸ شمع برای آقای پانچ

با نزدیک شدن غروب کم کم سایه ساختمان بلند کلیسا بر روی چمن و صحنه های خیمه شب بازی گسترده تر می شود و حیاط نه چندان بزرگ کلیسا خالی و خالی تر. پانچ ها و جودی ها دوباره سر در جعبه های چوبی خود می گذارند تا بهار سال آینده در جشن تولد بعدی آن چه در چنته دارند را بر صحنه بریزند.

۳۴۸ شمع برای آقای پانچ

Submitted by admin on