هر کودکی سزاوار داشتن مکانی امن و آرام برای خواندن است!

شیبون پارکینسون، نویسنده مشهور ایرلندی و یکی از ویراستاران پیشین بوک برد، نشریه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، جایزه "مقام برجسته" ادبیات کودک و نوجوان ایرلند را از آن خود کرد.

مقام برجسته ادبیات کودک و نوجوان (Laureate na nÓg)، از سوی رئیس جمهور ایرلند به شیبون پارکینسون اهدا شده است. این نخستین بار است که در ایرلندجایزه مقام برجسته ادبیات کودک و نوجوان به نویسنده ای در ایرلند اهدا می شود.

شیبون پارکینسون (Siobhán Parkinson ) نخستین نویسنده ای است که این مسئولیت را بر دوش می گیرد. او از این پس برای تشویق کودکان و نوجوانان ایرلندی در آشنایی با ادبیات با کیفیت و برجسته کردن نقش ادبیات کودکان در فرهنگ ایرلند تلاش خواهد کرد.

شیبون پارکینسون، عضو شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در ایرلند است و تا کنون بیشتر از ۲۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته که جایزه هایی هم برای او به همراه داشته اند. جایزه کتاب سال بیستو(Bisto) در ایرلند و قرار گرفتن نام کتاب هایش برای چند دوره، در فهرست کتاب های پیشنهادی کتابخانه بین المللی کودکان مونیخ (کلاغ سفید) و فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان.

شیبون، پس از دریافت جایزه "مقام برجسته" ادبیات کودک و نوجوان اعلام کرد که از این پس هدف اصلی اش تلاش برای دسترسی همه کودکان به کتابخانه است. آن هم کتابخانه ای زیبا، پر نور، گرم، با فضایی شاد و راحت تا کودکان بتوانند کتاب هایی را بیابند که آن ها را به دنیاهای دوردست و خیال انگیز ببرند و دریچه های ذهن شان را به روی روشنایی بگشایند.

او باور دارد که ادبیات کودکان پایه های زندگی خلاق جامعه را در آینده می سازد و هر کودکی سزاوار داشتن مکانی امن و آرام برای خواندن است.

جایزه "مقام برجسته" ادبیات کودک و نوجوان ایرلند را شورای هنری ایرلند امسال راه اندازی کرده است. در انگلستان نیز جایزه "مقام برجسته" ادبیات کودک و نوجوان (Children's Laureate) از سال ۱۹۹۹ ، هر دوسال یکبار به یک شاعر، نویسنده و یا تصویرگر ادبیات کودک این کشور اهدا می شود. کوانتین بلیک و آنتونی براون از جمله تصویرگرانی هستند که به این عنوان در انگلستان مفتخر شده اند.

Submitted by editor6 on