۵۶ میلیون کودک بی سواد، ۵۶ میلیون زندگی پژمرده!

تا سال ۲۰۱۵، ۵۶ میلیون کودک در جهان، که بیشتر آن ها دختران هستند، به آموزش ابتدایی دسترسی نخواهند داشت. یونیسف، دولت ها و سازمان های بین المللی و منطقه ای از دیروز در سنگال گردهم آمده اند تا برای فراهم کردن امکان آموزش برای این کودکان چاره اندیشی کنند.

"توانایی بخشی: آموزش و برابری" نام این گردهمایی درباره برابری جنسی وآموزش است که با شرکت بیشتر از ۲۰ کارشناس و نمایندگان دولت ها و سازمان های مدنی در کشور آفریقایی سنگال در حال برگزاری است.

در ده سال گذشته، دسترسی به آموزش ابتدایی برای کودکان در جهان و به ویژه در کشورهای اروپای شرقی، آمریکای جنوبی و شرق آسیا رشد خوبی داشته به گونه ای که نابرابری ها به سوی برطرف شدن پیش می روند.

با این حال، بر اساس گزارش یونیسف، اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، تا سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۵۶ میلیون کودک که بیشتر از نیمی از آن ها دختر هستند، نمی توانند از حق خود برای آموزش ابتدایی بهره مند شوند. به این ترتیب، رسیدن به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل در برنامه "آموزش برای همه" تا سال ۲۰۱۵ دست نیافتنی می شود.

کودکان محروم از آموزش ابتدایی به طور یکسان در جهان پراکنده نیستند و نزدیک به دو سوم از آن ها در کشورهای پایین صحرای آفریقا و در جنوب و غرب آسیا زندگی می کنند. فراهم کردن امکان آموزش برای دختران، تنها زندگی آن ها را دگرگون نمی کند، بلکه بر زندگی همه جامعه اثر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد، آموزش به دختران در مبارزه با فقر، بیماری ها و بهتر شدن وضعیت اقتصادی جامعه کمک بسیاری می کند.

در این شرایط، اگر دولت ها بخواهند برای فراهم کردن آموزش برای همه کودکان تا سال ۲۰۱۵ تلاش کنند، به نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری بیشتر به صورت جهانی نیاز است.

برنامه آموزش برای همه (Education For All)، یک پروژه جهانی است که سازمان ملل برای فراهم کردن امکان آموزش ابتدایی برای همه کودکان تا سال ۲۰۱۵ اجرا می کند. دسترسی به آموزش برای همه کودکان جهان تا سال ۲۰۱۵ یکی از هدف های برنامه توسعه هزاره سازمان ملل (MDG) متحد است.

Submitted by editor6 on