"کارت قرمز" به متجاوزان حقوق کودک!

"برای گل زدن تلاش کن: به کار کودکان پایان ببخش!" شعاری با استفاده از یک رویداد بزرگ و پر هیجان جهانی برای ترویج هدف های یک مبارزه بزرگ جهانی. شعار امسال سازمان جهانی کار برای روز مبارزه با کار کودکان.

دیروز ۲۲ خرداد یا ۱۲ ژوئن، روز جهانی مبارزه با کار کودکان بود و در روز ۱۱ ژوئن نیز بازی های جام جهانی فوتبال، مانند همیشه با شور و شوق بسیار مردم دنیا آغاز شد. سازمان جهانی کار، یونیسف و دیگر سازمان های بین المللی فعال حقوق کودک و حقوق بشر، از این همزمانی استفاده کرده و بزرگ داشت حقوق کودکان در ممنوعیت کار کودکان را با هیجان همگانی برای بازی های جام جهانی گره زدند.

بنا بر آخرین آمار سازمان جهانی کار در گزارش سالانه اش درباره کار کودکان، اکنون ۲۱۵ میلیون کودک کار زیر ۱۷ سال در جهان وجود دارد. کودکانی که به گفته دبیرکل سازمان جهانی کار (ILO) برای زنده ماندن جان می کنند و بازی و آموزش برای شان تجملی بیشتر به شمار نمی رود. در گزارش سازمان جهانی کار آمده که بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸، شمار کودکان کار در جهان تنها سه درصد کمتر شده است و این به معنی کاهش آهنگ حرکت به سوی از بین بردن کار کودکان است.

کارت قرمز به متجاوزان حقوق کودک

کند شدن روند مبارزه با کار کودکان رسیدن به هدف سازمان جهانی کار برای از میان برداشتن دشوارترین شکل های کار کودکان تا سال ۲۰۱۶ را با مشکلات جدی روبه رو می کند. امسال، تب فوتبال به یاری فعالان حقوق کودک آمده تا برای مبارزه با کار کودکان در جهان الهام بخش شود. به این مناسبت برنامه های بسیاری از تدارک مسابقه های فوتبال و ورزش های دیگر گرفته تا فعالیت های فرهنگی و آموزشی در ۶۰ کشور جهان که به کنوانسیون ۱۸۲ سازمان جهانی کار برای مبارزه با کار کودکان پیوسته اند، برگزار می شود.

اما فعالیت های بسیاری هم در قالب پروژه "کارت قرمز برای کار کودکان" اجرا می شود. پروژه ای که از سال ۲۰۰۲ با همکاری فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) و سازمان جهانی کار آغاز شده تا با استفاده از ایده کارت قرمز در بازی های فوتبال، ممنوعیت کار کودکان را ترویج کند. کارت قرمزی که بر روی آن نوشته شده "کارت قرمز به کار کودکان!"، در انجمن های محلی فوتبال در مناطق آسیب پذیر در جهان پخش می شود تا دختران و پسران جوان و نوجوان سراسر جهان را برای مبارزه با کار کودکان تشویق کند. امسال در بازی های جام جهانی این پروژه به صورت گسترده ای اجرا می شود تا در بیشتر شدن آگاهی عمومی درباره اهمیت مبارزه با کار کودکان کمک کند.

تماشای بازی های جام جهانی فوتبال برای بسیاری از کودکان جهان، که درس و مدرسه را برای تعطیلات کنار گذاشته اند، شور و شوق بسیاری دارد.اما دنیای پر هیاهوی فوتبال برای ۲۵ میلیون کودک کار در گوشه و کنار جهان که بیشترشان نیز با دشوارترین شکل های کار دست و پنجه نرم می کنند، بسیار دور و دست نیافتنی است. گردهم آمدن بسیاری از مردم دنیا و یک ماه تمرکز بر روی جام جهانی فوتبال، فرصت مناسبی است برای کوشش در ترویج حقوق کودکان و اندیشیدن بیشتر به این که کار کودکان باید از بین برود!

کارت قرمز به متجاوزان حقوق کودک

Submitted by editor6 on