اروپا آغوش خود را بر کودکان پناهنده می بندد!

دولت انگلستان بنا دارد تا کودکان افغان را که به تنهایی و بدون پدر و مادر یا سرپرست خود به این کشور پناهنده می شوند، به افغانستان بازگرداند.

اما سازمان های حقوق بشری و آژانس های پناهندگان در بریتانیا می گویند که بازگرداندن کودکان بی پناه افغان به کشورشان ممکن است جان آن ها را به خطر اندازد.

بر اساس اسناد مناقصه ای که در ماه مارس گذشته منتشر شد، آژانس مرزی انگلستان (UK Border Agency) تصمیم گرفت تا با هزینه ۵/۸ میلیون دلار یک اردوگاه بازپروری پناهندگان را در مرکز شهر کابل بسازد تا کودکان مهاجر افغان را که بدون سرپرست به انگلستان پناهنده می شوند به این مرکز برگرداند.

البته این تنها تصمیم انگلستان نیست و برخی دیگر از کشورهای اروپایی مانند سوئد، دانمارک و هلند نیز می خواهند کودکان و نوجوانان افغان پناهنده به کشورشان را به مراکز نگهداری در افغانستان بازگردانند. هرچند مقامات کشور نروژ نیز این تصمیم را دارند اما می گویند همانند انگلستان یک مرکز نگهداری و بازپروری برای این کودکان در کابل خواهند ساخت.

بازگرداندن کودکان پناهنده البته براساس قانون اتحادیه اروپا و با پشتیبانی آن اجرا می شود. قانون اروپایی بازگرداندن کودکان به کشور مبدا را تنها در صورتی مجاز می داند که یا کودکان به نزد خانواده خود بازگردند و یا مراکز نگهداری و بازپروری برای حمایت از این کودکان در کشوری که کودکان از آن مهاجرت کرده اند وجود داشته باشد.

با این حال، رئیس شورای پناهندگی در انگلستان بر این باور است که در برنامه بازگرداندن کودکان به افغانستان مشخص نشده که چگونه امنیت این کودکان پس از بازگشت به کشورشان تامین خواهد شد. "دنا کاوی" این پرسش را طرح می کند که اگر این کودکان در کشور خود خانواده یا سرپرستی که برای آن ها امنیت فراهم کند نداشته باشند، آیا باز هم باید برگردانده شوند؟

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز این تصمیم را به چالش کشیده و در نامه ای که چند ماه پیش برای دولت نروژ نوشته، از آن ها خواسته تا تضمین کنند که بازگشت کودکان به کشورشان با خواست و اراده خود آن ها انجام می شود.

"تام پورتس"، مدیر "سازمان دیدبان حقوق بشر" به الجزیره گفته که بسیاری از این کودکان همواره با خشونت روبه رو بوده اند و از قاچاق کودکان و شرایط بسیار دشوار زندگی خود در افغانستان و یا کشورهای دیگر به اتحادیه اروپا پناه آورده اند. آن ها بسیار آسیب پذیرند و باید به نیازهای شان رسیدگی شود.

براساس آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل و کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل، بسیاری از این کودکان از راه های غیرقانونی و با گذراندن شرایط بسیار دشوار و در سفرهای طولانی با به جان خریدن خطرهای بسیار به اروپا پناهنده شده اند. دولت انگلستان می گوید که اکنون ۴۲۰۰ کودک بی سرپرست جستجوی پناهندگی در این کشور زندگی می کنند که بیشتر آن ها افغان هستند.

Submitted by admin on