کودکان ، قربانیان کوچک درگیری های خونین قومی‬!

باز هم درگیری و نزاع در گوشه ای از جهان و کودکانی که بی خبر از همه چیز قربانی می شوند: خشونت در درگیری های قومی در قرقیزستان کودکان و زنان بسیاری را آواره کرده است.

اکنون چهار روز از آغاز درگیری های قومی خونین در قرقیزستان می گذرد. درگیری هایی که تاکنون ۱۸۰ کشته و ۱۸۰۰ مجروح بر جای گذاشته و بسیاری را به فرار به سوی مرزهای ازبکستان واداشته است. مرکز درگیری ها در شهر اوش (Osh) در چهارکیلومتری مرز قرقیزستان با ازبکستان است و در اثر خشونت ها بسیاری از مردم این منطقه به سوی ازبکستان به راه افتاده اند. به گفته نماینده یونیسف در ازبکستان نزدیک به ۹۵ درصد آوارگان زنان و کودکان هستند.

در چنین شرایطی، دولت قرقیزستان از یونیسف و دیگر سازمان های بین المللی درخواست کمک کرده و با وجود این که کمک ها به سوی مناطق بحران زده در راه است، ازبکستان، مرزهای خود را بر روی عبور کمک ها از کشورش بسته است.

دولت ازبکستان می گوید که نمی تواند آشفتگی ناشی از درگیری ها و ورود آوارگان و پناهندگان را به مرزهای خود تحمل کند. کامیون های کمک های اولیه یونیسف که آب، غذا، دارو و امکانات بهداشتی را برای آوارگان می آورند، اکنون با مرزهای بسته به روی پناهندگان روبه رو شده اند.

به گزارش نماینده یونیسف، اکنون کودکان آواره بیش از هر چیز به آب پاکیزه و امکانات ابتدایی بهداشتی نیاز دارند و خطر شیوع بیماری های ناشی از نوشیدن آب آلوده، در میان کودکان در حال بیشتر شدن است. با وجود بسته بودن مرزها، یونیسف هم چنان به فرستادن کمک های اولیه و امکانات ساده زندگی برای آوارگان ادامه می دهد و آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز از طریق پایگاه خود در دبی در حال تدارک سرپناه برای این آوارگان است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز پردامنه شدن درگیری های قومی در قرقیزستان را محکوم کرده و خواستار تلاش برای برقراری صلح و آرامش در منطقه شده است.

Submitted by admin on