وضعیت کودکان در کنگو بهبود می یابد؟

جمهوری دموکراتیک کنگو، چارچوب قانونی برای حمایت بیشتر از حقوق کودکان تدوین می کند.

وزیر رفاه اجتماعی این کشور، این خبر را در بزرگ داشت روز کودکان آفریقایی که در نیمه ماه ژوئن گرامی داشته شد، اعلام کرد.

او گفت: "کودکان موجودات با ارزشی هستند که تا امروز در کشور ما قانونی برای حمایت از حقوق و برطرف کردن نیازهای آن ها وجود نداشته است. او ابراز امیدواری کرد که این چارچوب قانونی، به بر طرف کردن خشونت علیه کودکان کمک کند."

جمهوری دموکراتیک کنگو، پنجمین کشور فرانسوی زبان آفریقا است که برای حمایت از حقوق کودکان قانونی را می گذراند. این قانون از مجموعه ای از متون تشکیل می شود که از جنبه های مختلف به نیازهای کودکان از جمله وضعیت آن ها در درگیری های نظامی توجه می کند. موضوعی که در جمهوری دموکراتیک کنگو یک مشکل بزرگ به شمار می رود.

این کشور پیمان نامه حقوق کودک و دو پروتکل الحاقی به آن و هم چنین منشور کودکان آفریقایی در رفاه و حقوق کودکان را پذیرفته است. با همه این ها وضعیت رفاه کودکان در کشور بسیار ضعیف است و قوانین ملی در ارتباط با کودکان نیاز به تغییر و هماهنگی با قوانین بین المللی دارند.

به باور نماینده یونیسف در کنگو، در صورتی که این چارچوب تصویب شود، بر روی تخلف از قوانین پذیرفته شده بین المللی و حقوق کودکان نظارت می کند و کمک می کند تا امنیت کودکان در این کشور بهبود پیدا کند.

روز کودکان آفریقایی مناسبتی است که از سال ۱۹۷۶ به این سو بزرگ داشته می شود. در آن سال در روز ۱۶ ژوئن، در زمان حکومت نژادپرست آفریقای جنوبی، کودکان شهر سوئتو، در نزدیکی ژوهانسوبورگ پایتخت این کشور، در اعتراض به نابرابری در امکانات آموزشی خود نسبت به کودکان سفید پوست تظاهرات کردند و خواستند تا به زبان مادری خود در مدرسه آموزش ببینند.

پاسخ به اعتراض کودکان، خشونت بار بود و به کشته شدن صدها تن و زخمی شدن بیشتر از هزار نفر انجامید. پس از پایان دوران حکومت نژادپرست آفریقای جنوبی، سالگرد آن تظاهرات، به پاس قربانیان و برای توجه بیشتر به کودکان و نیازهای آن ها، روز کودکان آفریقایی نام گرفت.

Submitted by admin on