تلویزیون و رایانه کودکان را کم توجه می کنند!

تماشای بیش از اندازه تلویزیون و سرگرمی به بازی های رایانه ای یا ویدیویی، تمرکز کودکان را کاهش می دهد.

روان پزشکان دانشگاه ایالت لوای (Lowa) آمریکا، در یک پژوهش تازه دریافته اند که تماشای بیش از اندازه تلویزیون و انجام بازی های ویدیویی و رایانه ای، سبب به وجود آمدن و بیشتر شدن اختلال توجه و تمرکز در کودکان و نوجوانان می شود.

این پژوهش بر روی دانش آموزان دبستان تا پایان دبیرستان انجام شد و نشان داد کودکان یا نوجوانانی که در طول روز بیشتر از دو ساعت (بیشترین زمان پیشنهاد شده از سوی آکادمی پزشکان کودک آمریکا)، پای تلویزیون می نشینند یا با رایانه بازی می کنند، ۱/۵ تا ۲ برابر بیشتر از هم سالان شان به کم توجهی یا ناتوانی در تمرکز دچار می شوند.

پژوهش بر روی بیشتر از ۱۳۰۰ دانش آموز پایه های سوم، چهارم و پنجم دبستان و بر اساس گزارش پدر و مادرها و خود کودکان از زمانی که برای بازی یا تفریح پای تلویزیون یا رایانه می نشینند، در کنار گزارش آموزگاران آن ها از وضعیت تمرکز و اندازه توجه آن ها بر مطالب درسی انجام شده است.

گروه دیگر آزمون، ۲۱۰ نوجوان سال های پایان دبیرستان بودند که خود از ساعت هایی که پای تلویزیون یا به انجام بازی های رایانه ای می پردازند گزارش می دادند.

پژوهش های پیشنین در این زمینه ارتباط بین پرداختن به این فعالیت ها و کاهش تمرکز در کودکان و نوجوانان را نشان داده بودند. این پژوهش تازه به ارتباط بین زمان سپری شده در انجام این فعالیت ها و کاهش تمرکز پرداخته است. هر چند علت تاثیر تلویزیون و رایانه بر کاهش توجه هنوز به درستی مشخص نیست اما بسیاری از کارشناسان حدس می زنند که سرعت بالای حرکت ها و شیوه هایی که تصویرها و حرکات در صفحه های رایانه و تلویزیون در جلب توجه به کار می برند، در بروز این مشکل اثر داشته باشد.

نتیجه این پژوهش پنجم جولای (۱۴ تیر) در مجله پزشکان کودک آکادمی پزشکان کودک آمریکا چاپ شده است.

Submitted by admin on