چند کودک و یک رایانه : یک روش آموزشی جدید!

یک رایانه و چند کودک، یک روش آموزشی تازه که از زاغه های هندوستان آغاز شد. نتیجه یک بررسی ۱۰ ساله دانشمند هندی بر روی آموزش کودکان با استفاده از رایانه و تکنولوژی اینترنت که در گردهمایی "تکنولوژی، سرگرمی و طراحی" (TED) در شهر آکسفورد انگلستان مطرح شد، نشان می دهد کودکان با کمترین نظارت بزرگ سالان می توانند آموزش ببینند.

پروفسور سوگاتا میترا، در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت تا رایانه ای را بر روی دیوار دفتر کار خود در کنار یک جمعیت زاغه نشین در دهلی نو پایتخت هند، قرار دهد و ببیند که کودکان ساکن این زاغه ها چه واکنشی نسبت به رایانه و اینترنت نشان می دهند.

این کودکان به ندرت به مدرسه می رفتند و انگلیسی هم نمی دانستند، هرگز رایانه ای را از نزدیک ندیده بودند و نمی توانستند تصور کنند که اینترنت چیست. اما، با شگفتی بسیار پروفسور میترا، این کودکان زاغه نشین بدون حضور و راهنمایی یا درخواست یک بزرگسال، به سرعت آموختند که با رایانه کار کنند و وارد اینترنت شوند.

این آغاز جرقه ای در ذهن پروفسور میترا بود. او سپس در سراسر هند این تجربه را تکرار کرد و دریافت که کودکان آن چه را که بخواهند می آموزند و دانش خود را به کار می گیرند. او دید که کودکان روش استفاده از رایانه را به یکدیگر آموزش می دهند. در یکی از روستاهای ایالت راجستان، ۴ ساعت پس از ورود رایانه به روستا، کودکان یاد گرفتند که با آن صدا ضبط کنند و موسیقی گوش دهند.

چند کودک و یک رایانه یک روش آموزشی جدید

پس از آزمایش در هند و یافتن نتیجه های مشابه، میترا تجربه را در کشورهای دیگر نیز تکرار کرد. او در این آزمایش ها پرسش های علمی را در رایانه قرار داد و بدون توضیح بیشتری کودکان را با رایانه و اینترنت تنها گذاشت. نتیجه ها مشابه بود و نشان می داد که کودکان با کمترین نیاز به حضور بزرگ ترها و تنها با در اختیار داشتن یک رایانه می توانند آن چه را که نیاز دارند بیاموزند و برای مسائلی که پیش روی شان قرار می گیرد، راه حل پیدا کنند.

میترا، اکنون و پس از ۱۰ سال آزمایش بر روی کودکان مختلف در مکان های مختلف، یافته هایش را طبق بندی کرده و به صورت یک نظریه علمی به نام محیط های آموزشی خود سازمان یافته یا (SOLE) مطرح کرده است. این محیط های آموزشی از یک میز بزرگ برای قرار گرفتن چهار کودک در پشت آن و هم چنین یک رایانه تشکیل می شود. او این محیط های آموزشی را در انگلستان و ایتالیا آزموده و نتیجه های مشابهی گرفته و براین باور است که باید آن را به شکل گسترده تری در جهان آزمایش کرد.

گردهمایی تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از ۱۴ تا ۱۶ جولای (۲۳ تا ۲۵ تیر) در شهر آکسفورد انگلستان برگزار شد.

Submitted by admin on