گام تازه برای حفاظت از کودکان در افغانستان!

افغانستان اعلام کرد کمیسیونی برای رعایت حقوق و امنیت کودکان در جریان درگیری های نظامی راه اندازی کرده است. به این ترتیب دولت این کشور بار دیگر نشان می دهد که در تامین نیازها و حقوق کودکان افغان جدی است.

"کمیسیون برنامه ریزی امور کودکان در نبردهای مسلحانه" در روز ۱۸ جولای (۲۶ تیر) به شکل رسمی آغاز به کار کرد. این کمیسیون از نمایندگانی از هشت وزارتخانه امور خارجه، دفاع، امور داخلی، دادگستری، بهداشت، امور اجتماعی، امور زنان و آموزش در کنار نماینده ویژه رئیس جمهور و نماینده ای از هیات امنیت ملی افغانستان تشکیل شده است.

حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان تشکیل این کمیسیون را تلاش اثرگذاری برای پیشگیری از خشونت در ارتباط با کودکان در جریان درگیری های نظامی جاری در افغانستان دانسته است.

گام تازه برای حفاظت از کودکان در افغانستان

پیتر کرولی، نماینده یونیسف در افغانستان، هم تهیه یک برنامه کاری مشخص را نخستین وظیفه این کمیسیون برشمرده و گفته که مهم ترین نکته پس از تهیه برنامه کاری، پیگیری برای اجرا شدن این برنامه ها به طور کامل و در سراسر کشور است. نماینده یونیسف ابراز امیدواری کرده که کمیسیون از همه منابع موجود در کشور برای پیش برد هدف هایش بهره ببرد.

نیروی اجرایی سازمان ملل در امور کودکان در نبردهای نظامی در افغانستان، از این کمیسیون پشتیبانی می کند. این نیرو از یونیسف، کمیسیون عالی حقوق بشر، کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و چند نهاد دیگر سازمان ملل در کنار دو سازمان غیر دولتی بین المللی تشکیل شده است.

Submitted by admin on