کودکان کرد دیگر محاکمه نمی شوند!

دولت ترکیه از این پس کودکان کرد را به جرم همکاری با تروریسم دستگیر و زندانی نمی کند. پیش از این کودکان کرد که در تظاهرات حامیان گروه کرد مخالف دولت شرکت کرده بودند بر اساس قانون ضد تروریسم ترکیه دستگیر و محاکمه می شدند.

مجلس قانون گذاری ترکیه، پنج شنبه گذشته قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن کودکان دیگر به جرم همکاری با پ .کا.کا گروه کرد مخالف دولت مورد پیگرد قانونی قرار نمی دهد.

این قانون پس از اعتراض های بسیار به دستگیری این کودکان تصویب شده است. در سال های گذشته کودکان کرد بسیاری که برخی از آن ها در زمان دستگیری ۱۱ سال بیشتر نداشته اند، به جرم همکاری با تروریسم و شرکت در مبارزه و تظاهرات خشونت آمیز علیه حکومت از سوی دولت ترکیه دستگیر و راهی زندان شده اند. جرم بسیاری از این کودکان، سنگ پرانی به نیروهای دولتی است و به نظر می رسد بسیاری از آن ها نیز به اشتباه دستگیر و زندانی شده باشند.

این کودکان بر اساس قانون ضد تروریسم ترکیه در دادگاه های بزرگ سالان و با مدارکی که بیشتر وقت ها سری به شمار می روند در یک روند طولانی قضایی محاکمه می شوند و گاه سال ها در زندان می مانند.

حالا به گفته یکی از نمایندگان مجلس ترکیه، انتظار می رود با تصویب این قانون، ۱۹۰ کودک زندانی آزاد شوند. هزاران کودک نیز که اکنون مراحل محاکمه و دادگاه را سپری می کنند، از مزایای این قانون بهره مند می شوند.

سازمان عفو بین الملل (Amnesty International) از اقدام ترکیه، برای توقف پیگرد قضایی کودکان استقبال کرده است. اندرو گاردنر، پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در ترکیه گفته که با این حرکت، دولت ترکیه گام مهمی را به سوی رعایت حقوق کودکان و حمایت از آن ها برداشته است.

Submitted by admin on