دستیابی به اطلاعات حقی برای همه!

فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا)، هفتاد و ششمین نشست عمومی خود را با نام کنگره جهانی کتابخانه ها و اطلاعات از ۱۰ تا ۱۵ آگوست (۱۹ تا ۲۴ مرداد) در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار می کند.

ایفلا، نهادی بین المللی است که می کوشد تا در جنبه های مختلف کتابداری به کشورها و کتابخانه های عضو خدمات و رهنمودهایی ارائه کند. موضوع این دوره از نشست جهانی ایفلا، "دسترس پذیر کردن و ترویج گردش پایدار دانش " است.

کارشناسان کتابداری از کشورهای مختلف جهان در این نشست ۵ روزه، درباره محورهای مختلف این موضوع به گفت و گو می نشینند. محورهایی چون حق همه برای دستیابی آزاد به دانش و اطلاعات، دسترس پذیر بودن اطلاعات برای افراد با نیازهای ویِژه یا با دشواری در خواندن، در دسترس بودن اطلاعات برای همه بدون در نظر گرفتن جنس و فرهنگ، اهمیت وجود فضاهایی چه در دنیای مجازی اینترنت و چه در جهان واقعی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دانش و فراهم کردن امکان انتشار آزاد اطلاعات در هماهنگی با قوانین کپی رایت.

در شهر گوتنبرگ سوئد، بیشتر از ۳۰ کتابخانه بسیار مجهز و با دسترسی بالا به اطلاعات وجود دارد. این کتابخانه ها از نظر دسترسی به اطلاعات در شمار برترین کتابخانه های جهان هستند. کتابخانه سیار گوتنبرگ به تازگی به عنوان کتابخانه سیار سال جهان برگزیده شد و کتابخانه بیمارستان کودکان کویین سیلویا در این شهر نیز کتابخانه سال شده است. در جریان روزهای نشست ایفلا، شرکت کنندگان می توانند از کتابخانه های این شهر بازدید کنند.

ایفلا بخش ویژه ای هم برای کتابخانه های کودک و نوجوان دارد که در دومین روز این نشست، تشکیل جلسه خواهد داد.

Submitted by admin on