نوجوانان، پیشگامان رشد جهان!

امروز روز جهانی نوجوان است. اما، روز جهانی نوجوان امسال، کمی با سال های پیش تفاوت دارد.

سازمان ملل متحد از ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ) امسال، تا ۱۲ آگوست سال ۲۰۱۱ را سال جهانی نوجوانان نام گذاری کرده است. این تصمیم را مجمع عمومی سازمان ملل سال گذشته در یک قطع نامه اعلام کرد تا در بیست و پنجمین سالگرد نامگذاری روز جهانی نوجوان در دوازدهم آگوست سال ۲۰۱۰، توجه هر چه بیشتری به نوجوانان و مسائل آن ها جلب شود.

هر سال برای روز جهانی نوجوان موضوعی برگزیده و اعلام می شود. موضوعی که با نوجوانان و مسائل آن ها در ارتباط باشد. موضوع امسال، "گفت و گو و درک دو جانبه" است.

نوجوانان، پیشگامان رشد جهان

سازمان ملل امسال نیز مانند هر سال، روز جهانی نوجوان را در مقر سازمان ملل در نیویورک جشن می گیرد و در این مراسم، به طور رسمی آغاز سال جهانی نوجوانان را اعلام می کند. در این مراسم، یک نمایشگاه عکس از عکاسان نوجوان با نام "صداهای دیدنی: مسائل جهان از دیدگاه نوجوانان" نیز برگزار می شود. این نمایشگاه تا نخستین روزهای ماه آینده میلادی برای بازدید همگانی برپا می ماند. روز جهانی نوجوان در بسیاری از کشورهای جهان با اجرای برنامه های گوناگون بزرگ داشته می شود.

نوجوانان، پیشگامان رشد جهان

رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، (UNFPA)، هم به مناسبت روز جهانی نوجوان، بیانیه ای صادر کرده است. او در این اعلامیه گفته که اکنون ۱/۸ میلیارد نوجوان و جوان ۱۰ تا ۲۴ ساله در جهان زندگی می کنند که باید شرایط لازم برای شکوفا شدن همه توانایی های آن ها و مشارکت شان در توسعه را فراهم کرد. به باور رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل، نوجوانان اکنون پیشگامان رشد و توسعه جهان هستند. آن ها در مبارزه با شیوع ایدز، ترویج استفاده از تکنولوژی های تازه و به چالش کشیدن تبعیض جنسی و سنت های تبعیض آمیز در جهان پیشگام هستند.

Submitted by admin on