کودک فلسطینی، کودک اسرائیلی، تفاوت در چیست؟

یک گزارش تازه نشان می دهد کودکان فلسطینی در شرق بیت المقدس نسبت به همسالان شان در بخش های یهودی نشین شهر، از کمبود فضای آموزشی رنج می برند.

این گزارش را انجمن حقوق شهروندی در اسرائیل و یک موسسه حقوق بشری در بیت المقدس منتشر کرده اند. در این گزارش تخمین زده شده که مدرسه های بخش شرقی بیت المقدس تقریبا ۱۰۰۰ کلاس درس دارند و این تعداد کفاف دانش آموزان فلسطینی را نمی دهد.

سال های بسیاری است که دولت اسرائیل بیت المقدس که اورشلیم نام دیگر آن است، را پایتخت خود می داند. اما، بخش شرقی این شهر کهن هنوز فلسطینی نشین است. مخالفت دولت اسرائیل با سامانه آموزش عربی سبب محروم ماندن دانش آموزان فلسطینی از آموزش با کیفیت و فضای آموزشی کافی و مناسب شده است. حالا هزاران خانواده فلسطینی ناچارند برای فرستادن کودکان شان به مدرسه های خصوصی و آموزش آن ها پول بپردازند. آموزشی که باید به رایگان به دست می آوردند.

سازمان های اسلامی، کلیساها، سازمان ملل و دیگر نهادهای حقوق بشری برای کودکان فلسطینی مدرسه های خصوصی برپا کرده اند. تقریبا نیمی از کودکان فلسطینی ناچارند که به مدرسه های خصوصی بروند.

کودک فلسطینی، کودک اسرائیلی، تفاوت در چیست؟

همه این ها در شرایطی است که در سال ۲۰۰۱، دادگاه عالی اسرائیل وزیر آموزش این کشور و شهردار بیت المقدس را موظف کرد تا برای همه کودکانی که شهروند بیت المقدس هستند، امکانات آموزشی یکسان فراهم کند. اما گزارش جدید خبر از اجرا نشدن کامل این حکم دادگاه دارد.

چندی پیش نیز در گزارشی مشخص شده بود وضعیت آموزشی کودکان فلسطینی ساکن بیت المقدس از کودکان ساکن اردوگاه های لبنان، اردن و سوریه و کودکان نوار غزه بدتر است.

شهرداری اورشلیم کلاس درس کودکان فلسطینی را در ساختمان های اجاره ای با وضعیتی نامناسب برپا می کند. کلاس ها کوچک و پر جمعیت اند و مدرسه ها اتاقی برای آموزگاران، کتابخانه، آزمایشگاه و فضای بازی ندارند. بسیاری از مدرسه ها حتی امکانات بهداشتی کافی نیز ندارند. تازه برای رسیدن به همین مدرسه ها و بازگشتن به خانه هم، کودکان گاه روزانه سه یا چهار ساعت باید وقت بگذارند.

براساس بودجه آموزشی شهرداری اورشلیم، برای هر کودک یهودی در دبستان، تقریبا چهار برابر هم سال فلسطینی اش بودجه آموزشی در نظر گرفته می شود.

Submitted by admin on