زنان توانا، جهان را توانا می کنند!

۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) روز جهانی سواد آموزی است. "نقش مهم سواد آموزی در توانایی بخشیدن به زنان" نیز موضوع امسال این مناسبت جهانی است.

۱۰ سال از آغاز قرن بیست و یکم می گذرد و بر اساس گزارش یونسکو، ۷۹۶ میلیون بزرگ سال در جهان بی سوادند. تعجب برانگیز نیست که نزدیک به دو سوم از این شمار، زنان هستند. زنانی که خواندن و نوشتن نمی دانند و از حقوق خود و دستیابی به آگاهی و دانش بی بهره اند. بر همین اساس اکنون ۷۲ میلیون کودک از آموزش ابتدایی بی بهره اند و بیشتر از نیمی از آن ها هم دختران هستند. این در حالی است که زنان با سواد و آگاه، به مدرسه فرستادن فرزندان و به ویژه دختران شان را جدی تر می گیرند و می توانند بر رشد خانواده و جامعه خود اثرگذار تر باشند.

این نکته ای است که ایرنا بوکوا، دبیرکل یونسکو در پیامش برای روز جهانی سواد آموزی به آن پرداخته است. در پیام دبیرکل آمده سواد ابزاری است که زنان را توانا می کند تا در بخش های مختلف جامعه فعال تر باشند و در رشد خانواده و جامعه بکوشند.

زنان توانا، جهان را توانا می کنند

بوکوا، گفته که باید بکوشیم و برنامه ریزی کنیم تا دختران و پسران کوچکی که اکنون باید به دبستان بروند، به نسل بزرگسالانی بی سواد تبدیل نشوند. یونسکو، به عنوان هماهنگ کننده برنامه های روز جهانی سواد آموزی، امسال برنامه های ویژه ای تدارک دیده است. از برگزاری یک گردهمایی درباره نقش سواد آموزی در شکوفایی توانایی های زنان، تا اعلام آغاز به کار یک شبکه جدید سواد آموزی یونسکو و اهدای جایزه به برندگان جایزه سواد آموزی یونسکو در سال ۲۰۱۰. این برنامه ها، در روز ۸ سپتامبر در مقر یونسکو در پاریس برگزار می شوند.

"هر زن باسواد، یک پیروزی در برابر فقر و ناداری است". این سخن پایانی دبیرکل یونسکو در پیامش برای روز سواد آموزی است. بوکوا، از جامعه جهانی، از دولت ها، سازمان های غیردولتی و همه دست اندرکاران سواد آموزی در هر گوشه جهان خواسته تا به هر شکلی که می توانند برای فراهم کردن آموزش برای زنان بکوشند. زیرا به باور او "توانا کردن زنان، توانا کردن همه مردم جهان است."

Submitted by admin on