برابری، کلید دستیابی به هدف های جهانی!

"رسیدگی به نیازهای آسیب پذیرترین بخش جامعه، کلید دستیابی به هدف های برنامه توسعه هزاره سازمان ملل و مهار فقر در جهان است."

این حاصل تازه ترین گزارش یونیسف از وضعیت کودکان است. گزارشی به نام "پیشرفت برای کودکان" که دیروز در نشست هیئت اجرایی یونیسف در مقر سازمان ملل در نیویورک ارائه شد.

یونیسف هر سال، بر میزان پیشرف تلاش کشورهای مختلف برای رسیدن به هدف های برنامه توسعه هزاره نظارت می کند و نتیجه را در گزارش سالانه پیشرفت برای کودکان منتشر می کند.

گزارش امسال، برآوردن هدف های توسعه هزاره با برابری نام دارد و به تلخی گزارش می کند همزمان با نزدیک شدن به پایان مهلت برای رسیدن به این هدف ها، فقیرترین مردم جهان بیشتر و بیشتر در دام ناداری گرفتار می شوند.

برابری، کلید دستیابی به هدف های جهانی

در گزارش دیگری از یونیسف که آن نیز به تازگی منتشر شده پرداختن به نیازهای نادارترین مردم جهان به عنوان راه سریع تر رسیدن به هدف های توسعه هزاره دانسته شده است.

یونیسف با مطرح کردن این نظریه جدید، باوری را در جهان به چالش می کشد که رسیدگی به فقیر ترین انسان ها را مقرون به صرفه نمی داند.

براساس این گزارش ها، کشورهای درحال توسعه به شکل پایداری به سوی هدف های توسعه هزاره (MDGs) حرکت می کنند اما کشور های توسعه نیافته ای مانند کشورهای پایین صحرای آفریقا و جنوب آسیا این طور نیستند. در این دو ناحیه، سه چهارم از ۱۰۰ میلیون کودکی که باید به دبستان بروند از آموزش محرومند. کشورهای این دو منطقه، بیشترین آمار ازدواج کودکان را دارند، تولد کودکان شان را گزارش نمی کنند و از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند.

به گفته آنتونی لیک مدیر اجرایی یونیسف در نشست سازمان ملل، در کنار این تصویر پیچیده از جوامع عقب افتاده، نابرابری های بسیاری هم در کشورهای در حال توسعه به چشم می‌‌خورد. کودکان بی سرپرست و یا معلول و کودکان اقوام در اقلیت، بیشتر از کودکان دیگر با خطر تجاوز و قاچاق انسان روبه رو هستند. بین مردم شهر و روستا گسیختگی وجود دارد و ۸۴ درصد از ۸۸۴ میلیون انسانی که به آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی ندارند، در حاشیه شهرها یا مناطق روستایی زندگی می کنند.

برابری، کلید دستیابی به هدف های جهانی

مدیر اجرایی یونیسف در سخنان خود گفت "اکنون بیشتر از هر زمان دیگری روشن شده که رسیدگی به نادارترین مردم و آسیب پذیرترین بخش ها درون هر کشور، برای رسیدن به هدف های توسعه هزاره بسیار ضروری است."

اما به باور آنتونی لیک، چالش های رو به رشد انسان در محیط زندگی اش، دگرگونی اقلیم، بحران اقتصادی جهانی و رشد روز افزون شهرنشینی عواملی هستند که کمک به بخش های آسیب پذیر جامعه را دشوارتر می کنند.

مدیر اجرایی یونیسف در پایان گفت که امیدوار است این بینش جدید یونیسف، بر طرز فکر جامعه جهانی و نگرش آن ها به هدف های توسعه هزاره سازمان ملل و پیشرفت و توسعه انسان اثر بگذارد.

برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، در سال ۲۰۰۰ بر محور ۸ هدف جهانی برای مهار فقر تهیه شده و کشورهای عضو سازمان ملل به برآوردن آن ها تا سال ۲۰۱۵ متعهد شده اند. این هدف ها، فراهم کردن آموزش برای همه کودکان، سلامت کودک، برابری جنسی، کاهش مرگ و میر کودکان، سلامت مادران، مبارزه با بیماری هایی چون ایدز و مالاریا، رسیدن به توسعه پایدار و مشارکت جهانی است.

زمان باید بگذرد تا روشن شود آیا این بینش تازه می تواند به ما بزرگ سالان کمک کند تا زندگی بهتری را برای میلیون ها کودک آسیب پذیر در جهان بسازیم؟

Submitted by admin on