توجه به کودکان، کلید دستیابی به صلح!

"اگر به ترویج واقعی صلح در جهان مایلیم، اگر در پی مبارزه با جنگ و خشونت هستیم، باید از کودکان شروع کنیم." مهاتما گاندی

۲۱ سپتامبر(۳۰ شهریور) روز جهانی صلح است. ۲۹ سال پیش، در سال ۱۹۸۱ سازمان ملل، به پیشنهاد کشور کاستاریکا، سومین سه شنبه از ماه سپتامبر را که همزمان بود با آغاز نشست های دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل، به نام روز جهانی صلح نامگذاری کرد.

پس از آن، در سال ۲۰۰۱ قرار بر این گذاشته شد که روزی مشخص برای ترویج صلح در نظر گرفته شود و ۲۱ سپتامبر (۳۰شهریور) برای این کار انتخاب شد. از آن پس تا به امروز، هرسال از چند روز مانده به روزصلح، برنامه هایی از سوی سازمان ملل و سازمان ها و نهادهای بین المللی و محلی در گوشه و کنار جهان برگزار می شود. یکی از برنامه های همیشگی این روز، به صدا درآوردن ناقوس صلح است. نزدیک به بیست ناقوس صلح در جهان وجود دارد اما ناقوسی که دبیرکل وقت سازمان ملل در روز صلح به صدا درمی آورد، هدیه ای است از جانب مردم ژاپن که در سال ۱۹۵۴ به این سازمان اهدا شد. در آن زمان، سازمان ملل هنوز با پذیرش عضویت ژاپن در این خانواده جهانی موافقت نکرده بود.

این ناقوس، داستان جالبی دارد. هنگامی که در سال ۱۹۵۱، نمایندگان کشور های مختلف، برای شرکت در سیزدهمین گردهمایی عمومی انجمن های ملل متحد (The World Federation of United Nations Associations)، در پاریس حاضر شده بودند، چند کودک از نمایندگان خواستند تا برای ساخت ناقوس، سکه هایی به آن ها اهدا کنند. نمایندگان ۶۰ کشور به کودکان کمک کردند.

این سکه ها، چندی بعد در ژاپن ذوب شد، تا ناقوسی شبیه به ناقوس های ژاپنی ساخته شود. این ناقوس هم اکنون در شهر نیویورک آمریکا قرار دارد و هر سال دبیرکل سازمان ملل در روز جهانی صلح به پاس صلح و دوستی، آن را به صدا در می آورد.

امسال، روز جهانی صلح به کودکان و نوجوانان تقدیم شده است و موضوع آن "نوجوانان، صلح و توسعه" است. موضوعی که به اهمیت صلح و پایداری را در رشد توانایی های کودکان به ویژه در کشورهای درگیر ناآرامی می پردازد.

کودکان و نوجوانان سالم، و با سواد، سبب گسترش صلح و توسعه پایدار می شوند و در رسیدن به اهداف برنامه توسعه هزاره سازمان ملل نقش کلیدی دارند. اهدافی که حالا با نزدیک شدن به پایان مهلت جهانی برای رسیدن به آن ها در سال ۲۰۱۵، سازمان ملل به اقداماتی برای شتاب بخشیدن به حرکت به سوی آن ها، دست زده است. اقداماتی که جامعه جهانی را تشویق می کند برای دستیابی به این هدف های جهانی هشت گانه، تلاش و سرمایه گذاری بیشتری کنند.

ماه گذشته، "آغاز سال جهانی نوجوانان" هم بود. آغاز سالی از سوی سازمان ملل به نام نوجوانان و با شعار "گفت و گو و درک متقابل". مفهومی که دبیرکل سازمان ملل، در پیامش به مناسبت روز جهانی صلح، از آن به عنوان پیش زمینه رسیدن به صلح نام برده است.

او همه دولت ها و سازمان های همکار سازمان ملل را به تلاش بیشتر برای فراهم کردن صلح برای کودکان و نوجوانان فراخوانده و از کودکان نیز درخواست کمک کرده است. او از همه کودکان و نوجوانان خواسته تا به بزرگترها بپیوندند و برای ترویج صلح تلاش کنند. کودکان و نوجوانانی که هر روز با بی تابی برای تغییر، دست پخت بزرگ ترها برای جهان را می نگرند: گرسنگی، ناداری، نابرابری و ویرانی طبیعت.

تقدیم روز جهانی صلح به کودکان و مسائل آن ها، نشان از آگاه شدن دست اندرکاران جامعه جهانی به کلید برطرف کردن بحران های جهانی دارد. آری، پرداختن به کودکان، حقوق و آموزش آن ها و به ویژه نادارترین آن ها در جهان، راه بنیادین و پایدار زدودن ریشه ناداری و نابرابری در جهان است. این نامگذاری و توجه، فراخوانی است به همه دولت ها و سیاست گذاران و برنامه ریزان، تا در این راه گام بردارند.

چه خوش گفته نلسون ماندلا مبارز کهن راه برابری نژادی که "امنیت و آرامش، به خودی خود روی نمی دهند. آن‌ها، حاصل اتحاد همگانی و سرمایه گذاری هستند. ما به کودکان مان، این آسیب پذیرترین شهروندان جامعه، یک زندگی رها از ترس و خشونت بدهکاریم."

توجه به کودکان، کلید دستیابی به صلح

Submitted by admin on