مرگ کودکان زیر پنج سال، یک سوم کمتر شد!

روزانه ۱۲ هزار کودک زیر پنج سال از مرگ با دلایل قابل پیشگیری می رهند.

تازه ترین آمار سازمان ملل، که از سوی یوینسف منتشر شده نشان از کاهش یک سوم مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در دنیا نسبت به سال ۱۹۹۰ دارد. به این ترتیب که، این آمار از مرگ سالانه ۱۲/۴ میلیون کودک به ۸/۱ میلیون کودک در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

بر این اساس، خبر خوب این است که نسبت به سال ۱۹۹۰، اکنون هر روز، ۱۲ هزار کودک زیر پنج سال از مرگ به دلایل قابل پیشگیری جان سالم به در می برند.

با این حال، تراژدی هم چنان ادامه دارد و روزانه ۲۲ هزار کودک زیر پنج سال به مرگی قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند. در گزارش سازمان ملل آمده که ۷۰ درصد این مرگ و میر در سال نخست تولد کودکان روی می دهد.

مرگ کودکان زیر پنج سال، یک سوم کمتر شد

اکنون مرگ و میر کودکان، به شیوه روبه رشدی، در بخش های ویژه ای از دنیا متمرکز می شود. به این ترتیب که نزدیک به نیمی از مرگ کودکان زیر پنج سال تنها در پنج کشور اتفاق می افتد: چین، هند، پاکستان، نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو.

بیشترین آمار مرگ و میر هنوز در کشورهای پایین صحرای آفریقا اتفاق می افتد. در این کشورها، از هر ۸ کودک، یکی هرگز پنج سالگی خود را نمی بیند. این یعنی، بیست برابر بیشتر از میانگین نواحی پیشرفته که یک مرگ در میان هر ۱۶۷ کودک است.

با این که ادعا می شود در دهه گذشته یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹، مرگ کودکان در مقایسه با دهه های پیشین به سرعت بیشتری کاهش پیدا کرده اما هنوز تا رسیدن به شتاب لازم برای رسیدن به هدف توسعه هزاره سازمان ملل فاصله وجود دارد. هدفی که بر اساس آن باید آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال تا سال ۲۰۱۵، به میزان دو سوم کمتر شود.

Submitted by admin on