گامی دیگر برای حفظ حقوق کودکان جهان!

هفت کشور دیگر به جمع کشورهای متعهد به اجرای دو پروتکل‌ اختیاری پیمان نامه حقوق کودک پیوستند.

یکی از این دو پروتکل درگیر کردن کودکان در نبردهای مسلحانه را ممنوع می‌کند که آن را به نام (OPAC) می خوانند. پروتکل دیگر هم خرید و فروش کودکان، سوءاستفاده جنسی و پورنوگرافی کودکان را ممنوع می کند. این پروتکل (OPSC) نامیده می‌شود.

پیوستن کشورهای جدید به پروتکل‌ها، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر انجام شد. در این نشست، مالاوی و گابون، اجرای پروتکل‌های اختیاری را تصویب کردند و ایران، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی پروتکل‌ها را امضا کردند. نیجریه و کشور مالت پروتکل OPSC را تصویب کردند، جمهوری مرکزی آفریقا، این پروتکل را امضا کرد. به این ترتیب، شمار کشورهای متعهد به اجرای این پروتکل‌ها به ۱۴۱ کشور رسید.

به باور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور خشونت علیه کودکان، که در این نشست حضور داشت "تصویب و امضای پروتکل‌ها،پیام امیدی است برای کودکان".

پروتکل های اختیاری کنوانسیون حقوق کودک

در ماه می امسال (اردیبهشت) بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در دهمین سالگرد تهیه پروتکل‌های اختیاری، دست به یک ابتکار زد. او آغاز یک پروژه دوساله جهانی را برای پیوستن همه کشورها به پروتکل‌های اختیاری اعلام کرد. به این ترتیب، سازمان ملل، با همکاری سازمان های بین المللی کوششی را آغاز کرده تا با رسیدن با پایان سال ۲۰۱۲، همه کشورهای عضو سازمان ملل پروتکل‌ها را بپذیرند و اجرای آن‌ها را آغاز کنند.

اکنون، هزاران دختر و پسر زیر ۱۸ سال، با گروه‌های نظامی در کشورهای مختلف همکاری می کنند. بسیاری از آن‌ها با خشونت شدید و همیشگی روبه رو هستند. سلامت ذهنی و جسمی و رشد پایدار از حقوق اساسی کودکان است و تهدید آن‌ها، هم حقوق کودکان را زیر پا می گذارد و هم صلح و توسعه پایدار را به خطر می اندازد. از پانزده سال پیش، جامعه بین المللی به اهمیت پرداختن به موضوع پی برده و برای ممنوع کردن حضور کودکان در درگیری‌ها تلاش می کند.

Submitted by admin on