یادگارهایی از كودكان باستانی ایران!

برای اولین بار در كشور، نمایشگاه "یادگارهای كودكانه" با نمایش آثاری از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره اسلامی در موزه پهنه سمنان گشایش یافت.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در مراسم افتتاح این نمایشگاه كه با حضور رییس موزه ملی ایران و هیات همراه، مدیران استانی و مردم برگزار شد، گفت: "آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه شامل ۱۲۹ شی تاریخی است." به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان،"حمید یزدانی" با بیان این كه در این نمایشگاه وسایل مربوط با كودكان به نمایش گذاشته شده است، گفت: "زیورآلات، پیكرك ها، لوح مشق، لوح های گلی مدرسه ای، شیرمك، ریتون (ظرفی است كه بخش جلویی آن به شكل حیوان و یا انسان در آمده) و... از جمله آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است كه از تمام نقاط تاریخی كشور گردآوری شده اند."

او با اشاره به این كه پنج قطعه تصویر مربوط با كودك شامل مینیاتور و نقاشی سیاه قلم چهره كودكان مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری نیز از دیگر آثار ارائه شده در این نمایشگاه است، گفت: "تصویر مینیاتور به نمایش گذاشته شده از زیباترین تصاویر موجود درباره تولد فرزند است. او هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی كودكان و نسل جوان با وسایل بازی و سرگرمی كودكان در قرون گذشته دانست و گفت: این نمایشگاه سند معتبری از فهم و درایت ایرانیان باستان در توجه به امور خانواده از جمله تربیت كودكان است.

در مراسم افتتاح نمایشگاه یادگارهای كودكانه از سه تن از با سابقه ترین معلمان دوره ابتدایی سمنان با اهدای هدایایی قدردانی شد.اجرای سرود محلی و اهدای سنگ های منقش، به كودكان از دیگر برنامه های اجرا شده در مراسم افتتاح این نمایشگاه بود.

نمايشگاه "يادگارهاي كودكانه" تا هفدهم آبان ماه به روي علاقمندان گشوده است.

Submitted by admin on