جای خالی صابون در مدرسه!

دو روز دیگر، به میلیون ها کودک افغان داروی مبارزه با بیماری انگلی خورانده می شود  تا شاید داروها جای خالی صابون و بهداشت عمومی را در مدرسه و خانه این کودکان پر کنند.

قرار شده کارشناسان بهداشت در روز چهارشنبه به مدرسه ها در سراسر افغانستان سر بزنند و به کودکان دارو بدهند. این برنامه را دو وزارت آموزش و بهداشت افغانستان با پشتیبانی سازمان ملل ترتیب داده اند. سازمان بهداشت جهانی، برنامه جهانی غذا و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) برای اجرای برنامه با این دو وزارت خانه همکاری می کنند.

داده ها نشان می دهد که  ۶۰ درصد کودکان افغان از بیماری های انگلی روده ای رنج می برند. این انگل ها ۲۵ درصد از آن چه کودک تغذیه می کند را می بلعد و سبب سوء تغذیه و بیمار وضعیف شدن کودک می شود. این بیماری گاه به مرگ کودکان می انجامد.

بیماری های انگلی بیماری های غیرقابل پیشگیری نیستند. با رعایت بهداشت فردی و شستشوی به موقع دست ها به سادگی می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

در افغانستان، نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه دولتی وجود دارد که هفت میلیون کودک در آن ها درس می خوانند. ۳۵ درصد از این کودکان دختر هستند. نزدیک به نیمی از این مدرسه ها در مناطق روستایی، ساختمان ندارند و کلاس ها در فضای باز تشکیل می شوند.

بنابراین نمی توان انتظار داشت که این مدرسه ها دستشویی داشته باشند. هیچ کدام از مدرسه ها هم صابون در اختیار بچه ها نمی گذارند. وزیر بهداشت افغانستان می گوید که دولت بودجه کافی برای فراهم کردن امکانات بهداشتی برای هفت میلیون دانش آموز را ندارد. حالا دولت امیدوار است با اجرای برنامه خوراندن دارو، بتواند شیوع بیماری های انگلی در میان کودکان را مهار کند.

Submitted by admin on