"چشمان کروکر" را تمامش کن!

 نسخه اصلی یکی از داستان های منتشر نشده رولد دال، در یک حراجی اینترنتی، ۱۹۰۰ دلار به فروش رفت. قرار است این داستان، پس از سال‌ها به فراموشی سپرده شدن، در کتابی به چاپ رسد.

"چشمان آقای کروکر"، داستانی دو صفحه ای است که از حدود سی سال پیش در انباری یک خانه خاک خورده است. رولد دال این کتاب را در سال ۱۹۸۲ به سفارش دو ناشر آمریکایی نوشته که می خواستند یک مجموعه داستان برای کودکان منتشر کنند. کتابی که شامل داستان‌های کوتاه نیمه تمامی از نویسندگان مطرح آن روزگار باشد و تمام کردن داستان‌ها به عهده خود کودکان قرار بگیرد.

رولد دال، هم داستان چشمان آقای کروکر را برای این مجموعه نوشته و آن را ناتمام باقی گذاشته است. تا بچه ها خودشان آن را هر طور که دوست دارند کامل کنند. اما، در آخر، نسخه اصلی داستان در یک حراج اینترنتی به ازاری ۱۹۰۰ دلار به فروش رسید. 

رولد دال

حالا، یکی از آن دو ناشر جوان، که در تولید فیلم های هالیوودی فعالیت می کند، تصمیم گرفته تا پروژه نیمه تمامش را پس از گذشت سال‌ها، به انجام برساند. بیدرمن، تصمیم گرفته تا کتاب داستان "خودت کاملش کن" را با داستان‌های نیمه تمامی از نویسندگان مطرح کنونی ادبیات کودک، در کنار داستان‌هایی که در گذشته برای این کار تهیه شده بودند، منتشر کند. آژانس ادبی رولد دال، که امتیاز کتاب‌های دال را در اختیار دارد، اعلام کرده که به قرار داد اولیه درباره چاپ این داستان، احترام می‌گذارد.

دال داستان چشمان آقای کروکر را این طور آغاز می کند: "هیچ کس در تمام منطقه نبود که کروکر پیر را دوست داشته باشد. اشکال، تنها در طرز نگاه کردنش نبود. هر چند که نگاهش نامطبوع بود. حتی آن شیوه زننده حرف زدنش هم نبود که آدم ها را از او دور می‌کرد. با این که، حرف زدنش حتی از نگاه کردنش هم بدتر بود. مشکل پیرمرد، حتی خانه سیاه عجیب و غریبش در دل جنگل هم نبود. همه این ها به کنار، چیزی ترسناک، در چشمان پیرمرد بود که همه را فراری می‌داد."

تصویر نسخه اصلی داستان چشمان آقای کروکر

با وجود چنین پیرمرد ترسناکی در جنگل، دو بچه تصمیم می گیرند که برای گردش به دل جنگل بروند. درست هنگامی که آن‌ها از کنار خانه پیرمرد می‌گذرند، ناگهان سگ‌شان به طرف خانه پیرمرد می دود و ... . دال، داستان را همین جا تمام می کند تا کودکانی که کتاب را می خوانند، خودشان ادامه‌ای برای آن بنویسند.

سرانجام، پس از سی سال خاک خوردن و به دست فراموشی سپرده شدن در یک انبار قدیمی، داستان رولد دال همراه با داستان‌های قدیمی و جدید  ناتمام دیگری به چاپ می‌رسد. به نظر می‌رسد که این کتاب، از سوی مدرسه‌های بریتانیا، با استقبال روبه رو شود. کتابی، که با خلاقیت و داستان سرایی، می کوشد مهارت نوشتن را در کودکان تقویت کند. هر چه باشد، این طور تمرین نوشتن، می تواند از کتاب‌های درسی مدرسه برای کودکان بسیار جذاب تر باشد!

Submitted by admin on