چهره زیبای پنهان افغانستان، در سیرک کودکان افغان!

شهر رم پایتخت ایتالیا، چند روزی است که میهمانان ویژه ای دارد. گروه سیرک کودکان افغان که برای نشاندن لبخند بر لبان کودکان ایتالیایی به آن کشور سفر کرده اند.

نام افغانستان که به گوش می‌ رسد، بیشتر از هر چیز، جنگ و ویرانی را به یادها می‌آورد. نام افغانستان، با سال‌های سال درگیری مسلحانه، چهره کودکان آواره ای را به یاد می‌آورد که در آرزوی آرامش و شادی‌ روز را شب می‌کنند.

این بار اما، داستان دیگری است. فضیله، دختر ۱۲ ساله عضو گروه سیرک کودکان افغان، می‌گوید: "ما به ایتالیا آمده ایم تا لبخند را بر لبان مردم این کشور بنشانیم." این گروه، در سال ۲۰۰۲ ، در اوج جنگ و ویرانی در افغانستان راه اندازی شده تا به کودکان افغان و مردم کشورهای دیگر جهان، چهره زیبای پنهان مانده افغانستان را نشان دهد.

نمایش سیرک در مدرسه ای در افغانستان

سیرک، را گروهی از هنرمندان حرفه‌ای سرپرستی می‌کنند. آن‌ها به کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۶ ساله افغان، هنر بازی در سیرک را می‌آموزند. از خیمه شب بازی گرفته تا تردستی و نمایش آکروباتیک.

حمید رخان، رهبر این گروه می گوید: "ما آمده‌ایم تا به مردم ایتالیا، نشان بدهیم که دهه ها جنگ و خونریزی در افغانستان، دارد به پایان می‌رسد و مردم ما، کم کم صلح و ثبات را تجربه می‌کنند." گروه سیرک کودکان افغان پیش از این در ژاپن و کالیفرنیای آمریکا هم برنامه اجرا کرده اند.

دختر افغان با لباس محلی هنگام اجرای نمایش

نهاد غیردولتی بین‌المللی آموزشی تفریحی کودکان افغانستان (MMCC)، که گروه سیرک کودکان افغان را راه اندازی کرده، در سال ۲۰۰۲، توسط فردی به نام دیوید منسن در شهر کابل پایتخت افغانستان پایه گذاری شده است.

گروه، با هدف آموزش و فراهم کردن امکان سرگرمی برای کودکان افغان، در شرایطی در آن سال راه اندازی شد که امکان فعالیت سازمان‌های غیردولتی برای خدمات رسانی به کودکان بسیار محدود بود.

حالا، پس از ۸ سال، در کنار آموزش هنر نمایش در سیرک، برنامه های آموزشی مختلفی از نقاشی، تئاتر و روزنامه نگاری گرفته تا خواندن قرآن، آموزش زبان انگلیسی و بسیاری موارد دیگر، برای کودکان شهر کابل و ۱۶ استان دیگر برگزار می‌شود. کودکان آموزش دیده هم به اجرای تئاتر، نمایش سیرک و برنامه های متنوع گروهی دیگر، برای کودکان همسال خود در مدرسه‌ها می‌پردازند.

کودکان در هنگام اجرای نمایش سیرک در مدرسه ای در افغانستان

Submitted by admin on