داستان قلب مهربانی که ناجی کودکان شد!

به تازگی یک فیلم مستند از زندگی مردی که صدها کودک را در جریان جنگ دوم جهانی از مرگ نجات داد، در جمهوری چک ساخته شده است.

او برای دیدار با برخی از این کودکان و شرکت در مراسم نخستین نمایش فیلم به جمهوری چک سفر کرده است. نیکلاس وینتن، مردی انگلیسی است و اکنون صد و یک سال از عمرش می‌گذرد. او، ناجی ۶۶۹ کودک اهل چک اسلواکی است که والدین آن‌ها در اردوگاه‌های آلمان نازی اسیر بودند. 

وینتن، کارمند بانکی در پاریس بود. او در سال ۱۹۳۸ برای نجات یکی از دوستانش که اسیر نازیان آلمانی در چک اسلواکی شده بود، به این کشور سفر کرد. اما، در آن‌جا، تصمیم گرفت تا نهادی برای نجات جان کودکان خانواده‌های اسیر در اردوگاه‌ها نازی تاسیس کند. در آن زمان و یک سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان نازی، در چک اسلواکی دخالت نظامی می‌کرد. او به تنهایی، موفق شد ۶۶۹ کودک را که بیشترشان یهودی بودند، با قطار به انگلستان بفرستد. او در انگلستان خانواده‌هایی را یافت که حاضر شدند کودکان مهاجر را بپذیرند.

نیکلاس وینتن، همراه با سه تن از کودکانی که نجات داده بود

آخرین قطاری که ۲۵۰ کودک را از پراگ به لندن می‌برد، با آغاز جنگ جهانی دوم، از سوی ارتش آلمان نازی متوقف شد. گمان می‌رود که هیچ یک از این کودکان از جنگ جان سالم به در نبرده باشند.

وینتن، این خدمت خود را برای ۵۰ سال پوشیده نگه داشت. تا سرانجام،‌ همسرش فهرست نام کودکان، نام و نشانی خانواده‌های آن‌ها در پراگ و جایی که قرار بود در لندن زندگی کنند را در گنجه خانه یافت.

حالا، پس از گذشت بیشتر از ۷۰ سال از این نجات بزرگ، او در صد و یک سالگی به پراگ سفر کرده تا در مراسم نخستین نمایش فیلم مستند زندگی‌اش، شرکت کند و با ۲۰ نفر از کودکانی که نجات شان داده بود دیدار کند. کودکانی که فرزندان وینتن نامیده شده‌اند و حالا در دهه هفتاد و هشتاد زندگی‌شان  به سر می‌برند. کودکانی که قلب مهربان وینتن به آن‌ها زندگی دوباره بخشید.

Submitted by admin on