روزی به نام کتاب کودک

از سال ١٩٦٧، زادروز هانس کریستین اندرسن، دوم آوریل برابر با سیزدهم فرودین، روز جهانی کتاب کودک نامیده می شود و در سراسر دنیا از سوی دوستداران کتاب و ادبیات کودک جشن گرفته می شود.

تا عشق به خواندن را در کودکان سراسر دنیا به وجود آورند و توجه ها را به سوی کتاب و ادبیات کودکان جلب کنند.

هر ساله یکی از شعبه های ملی دفتر کتاب برای نسل جوان تهیه شعار، پیام و پوستر این روز را می پذیرد. و یکی از نویسندگان برجسته آن کشور پیامی را به این مناسب برای کودکان دنیا می نویسد و یکی از تصویرگران برجسته ی آن کشور نیز پوستر آن را طراحی می کند. امسال تهیه پیام و پوستر بر عهده ی کشوراستونی است. آینو پرویک پیام امسال را با شعار "کتاب ها به یاد می آورند" نوشته و پوستر آن را هم یوری میلدبرگ طراحی کرده است. در ایران، با توجه به این که روز دوم آوریل برابر با سیزدهم نوروز است، از سال ۱۳۴۹ روز جهانی کتاب کودک چهاردهم فروردین جشن گرفته می شود و از همان روز تا یک هفته به عنوان هفته کتاب کودک شناخته شده است.

شورای کتاب کودک هر سال متن پیام را ترجمه و نشان کتاب هایی را با تصویری از پوستر آن تهیه می کند. امسال شورای کتاب کودک افزون بر ترجمه ی پیام روز جهانی کتاب کودک برنامه ی ویژه ای نیز روز چهاردهم فروردین برگزار می کند. انجمن نویسدگان کتاب کودک و نوجوان نیز مانند هر سال در نخستین پنجشنبه پس از تعطیلات نوروزی گرد هم می آیند و روز جهانی کتاب کودک را با خواندن پیام یک نویسنده ی پیشکسوت ایرانی گرامی می دارند. در جشن امسال توران میرهادی بنیان گذار شورای کتاب کودک پیام خود را خواهد خواند.

کتابک نیز روز جهانی کتاب کودک را به همه ی دوستداران کودک و کتاب کودک تبریک می گوید.

 

Submitted by editor3 on