احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست نامزدان جایزه آسترید لیندگرن!

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست را برای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن در سال ٢٠١٢، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی کرد.

کانون به طور معمول، هر سال یک نویسنده و یک تصویرگر را به عنوان نامزد دریافت جایزه لیندگرن معرفی می کند. اما، امسال دو نویسنده مطرح ادبیات کودک ایران را نامزد کرده است. 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از سه نهاد ایرانی است که می تواند، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن نامزد تعیین کند. خانم ارگانی کارشناس امور بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این نکته که تصویرگری در ایران هنوز جای کار و پیشرفت دارد، گفت:  "ما هر سال تلاش می کنیم تا از امتیاز خودمان برای معرفی دو نامزد برای دریافت این جایزه، بهره ببریم. هر سال یک نویسنده و یک تصویرگر را معرفی می کردیم، اما امسال تصمیم گرفتیم تا دو نویسنده معتبر و پرکار کشورمان را نامزد کنیم."

ارگانی درباره معیارهای کانون برای معرفی این دو نامزد هم به کتابک چنین گفت: "بیوگرافی و سابقه فعالیت این دو نویسنده به طور دقیق بررسی شده است. آقای رحماندوست، بیش از سی سال است که به طور فعال در زمینه نویسندگی و شاعری در ادبیات کودک کوشش می کند و موفقیت های بین المللی بسیاری داشته است. آقای احمدرضا احمدی هم نویسنده توانایی در ادبیات نوجوان است."  

احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست نامزدان جایزه آسترید لیندگرن

کانون سال گذشته نیز احمدرضا احمدی رابرای ردیافت جایزه لیندگرن نامزد کرده بود. کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره معرفی دوباره احمدرضا احمدی گفت: "معرفی دوباره آقای احمدی، به عنوان نامزد ایرانی برای دریافت جایزه، به نوعی تاکیدی دوباره بر انتخاب سال گذشته ما است. به این ترتیب، فرصت بیشتری برای داوران مسابقه به وجود می آید که آثار او را با دقت بیشتری بررسی کنند." 

کانون، سال گذشته، هدا حدادی را هم برای دریافت جایزه لیندگرن معرفی کرده بود. جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به یاد این نویسنده درگذشته و محبوب سوئدی ادبیات کودک جهان از سال ٢٠٠٣ هر سال به یک پدیدآورنده، کوشنده و یا نهاد ترویج خواندن در جهان اهدا می شود. جایزه نقدی آن، ٥ میلیون کرون سوئد برابر ٧٦٤ هزار دلار است. در ایران، شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهادهای نامزد کننده جایزه لیندگرن هستند. شورای کتاب کودک، امسال، موسسه پژوهشی کودکان دنیا را برای دریافت جایزه لیندگرن نامزد کرده است.

برنده جایزه در ماه مارس (فروردین) معرفی می شود. امسال (٢٠١١)، شان تن، تصویرگر استرالیایی جایزه لیندگرن را به خانه برد.

Submitted by admin on