نوجوانان، زندگی را با "توسعه پایدار" می خواهند!

 "نوجوانان می خواهند نیرویی برای تغییر باشند. آن ها می خواهند دیدگاه ویژه خودشان درباره توسعه پایدار را داشته باشند و برای پیشبرد آن تلاش کنند."

این نتیجه تازه ترین بررسی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحداست که بر روی ۸ هزار نوجوان از ۲۰ کشور جهان انجام شده است. 

این بررسی، که "بررسی جهانی سبک زندگی پایدار" نام دارد، یکی از نخستین بررسی ها و آمارگیری های جهانی سازمان ملل درباره شیوه های زندگی بر اساس توسعه پایدار است. نتیجه این بررسی بر روی نوجوانان، از دیدگاه سازمان ملل بسیار جذاب توصیف شده است. به این ترتیب، می توان درک کرد که نوجوانان، چه دیدگاهی درباره زندگی و فعالیت های شان و نقشی که می توانند برای آينده بهتر داشته باشند، دارند.  

در این بررسی روشن شده که نوجوانان از استرالیا گرفته تا ویتنام و از اتیوپی تا مصر، بر این باورند که فقر و ویران شدن محیط زیست، دو چالش مهم دنیای امروز هستند. آن ها هم چنین دوست دارند بدانند که چگونه می توانند برای برطرف کردن این مشکلات، تلاش کنند و نقش داشته باشند. نوجوانان می خواهند درباره توسعه پایدار، به مفهوم پیوند محیط زیست، اقتصاد و جامعه، بیشتر بدانند. 

نوجوانان، زندگی را با توسعه پایدار می خواهند

بسیاری از نوجوانان شرکت کننده در این بررسی، گفته اند که در زندگی به دنبال امنیت شخصی، اجتماعی، محیطی و مالی هستند. آن ها دوست دارند که در یک محیط تمیز زندگی کنند. درست بر خلاف محیط کنونی زندگی شان، که شهرهایی بی نظم و آلوده است. آن ها، به ویژه نوجوانانی که در کشورهای در حال توسعه مانند برزیل، ویتنام و لبنان، زندگی می کنند، گفته اند دوست دارند در محیط هایی نزدیک تر به طبیعت زندگی کنند. 

نتیجه این بررسی جدید در تازه ترین گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل به نام "دریچه هایی به تغییر: پیشنهادهایی برای سیاست گذاری موثر در سبک زندگی پایدار"، منتشر شده است. در این گزارش، بر اهمیت تلاش و همکاری برای آموزش و توانمندسازی نوجوانان تاکید شده است. آموزشی برای زندگی آینده آن ها، تا شیوه زندگی بر اساس اصول توسعه پایدار را برگزینند. 

در این بررسی مشخص شد که تنها ۲۳/۵ درصد از نوجوانان پرسش شده، فکر می کردند که نمی توانند بر سیاست های محیط زیستی منطقه خود تاثیر بگذارند. سازمان ملل نتیجه می گیرد که باید با آموزش و راهنمایی، به این نیرو و باور ارزشمند نوجوانان جهت داد تا بتوانند موثر باشند.  

Submitted by admin on