موزه دائمی کودک و عروسک در کاخ گلستان گشوده شد

 موزه کودک و عروسک در روز دوم خرداد و در ششمین روز از هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان به طور رسمی آغاز به کار کرد.

این مراسم، با حضور دکتر اردشیر صالحپور، رئیس نمایش های عروسکی ایران ، دکتر حمید اردلان رییس یونیمای ایران ، پوپک عظیم پور پژوهشگر در زمینه عروسک های آیینی وسنتی ایران ، محیط طباطبایی عضو ایکوم ایران و بسیاری از کارشناسان شورای کتاب کودک برگزار شد . 

گشایش این موزه در کاخ گلستان، در راستای گسترش فعالیت های فرهنگی این موزه و به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی صورت گرفت. به گفته اردشیر صالحپور، این رویداد بزرگ فرهنگی، شروع بسیار مناسبی برای انجام فعالیت های مختلف فرهنگی و تاریخی برای کودکان این مرز و بوم است. کودکان و نوجوانان با دایمی شدن نمایشگاه کودک و عروسک در موزه مردم شناسی کاخ گلستان می توانند هفته ای یک روز  هم در تمام طول سال، از فعالیت های فرهنگی که در این موزه برگزار می شود بهره ببرند. برنامه های فرهنگی گلستان کودک زمینه مناسبی برای آموزش هنر ، تاریخ و فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری برای کودکان و پژوهش گران حوزه مطالعات کودکی فراهم می سازد. 

موزه دائمی کودک و عروسک در کاخ گلستان گشوده شد

مراسم افتتاحیه موزه، با افسانه نارنج و ترنج با قصه گویی بسیار شیرین نغمه چلبی، عضو شورای کتاب کودک و اجرای بسیار زیبای نمایش خیمه شب بازی جی جی وی جی توسط استاد علیرضا حیدر پور، آغاز شد که مورد استقبال میهمانان قرار گرفت و خاطرات خوش کودکی را در آنان زنده کرد. در ادامه مراسم، سامان خلیلیان معاون فرهنگی مجموعه کاخ گلستان از آغاز به کار این مجموعه ابراز  خوشحالی کرد و از همه صاحب نظران و پژوهشگران در حوزه کودکی، همچنین مجموعه داران خصوصی برای به نمایش گذاردن بازیچه ها و عروسک های قدیمی و سنتی خود دعوت به همکاری کرد.

موزه دائمی کودک و عروسک در کاخ گلستان گشوده شد

ویدا رفیعی مسئول گروه بناهای تاریخی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان شورای کتاب کودک نیز، با معرفی فرهنگنامه به عنوان یکی از بهترین منابع ایرانی برای آموزش و پژوهش در حوزه تاریخ ومیراث فرهنگی کودکان، آمادگی همکاران شورای کتاب کودک برای همکاری با موزه در زمینه های مختلف را اعلام کرد . 

لیلا کفاش زاده سرپرست دفتر کودک و نوجوان کاخ گلستان هم گفت که از آغاز تابستان، یک روز در هفته برنامه های گوناگون فرهنگی از قصه گویی، نمایش های سنتی و کارگاه های ساخت عروسک گرفته تا آموزش میراث فرهنگی اجرا خواهد شد. جزییات این برنامه ها در روز های آینده آگاهی رسانی خواهد شد.  

Submitted by admin on