مبارزه جهانی با شیوع اچ آی وی در نوجوانان

 هر روز ۲۵۰۰ کودک و نوجوان در جهان به ویروس اچ آی وی آلوده می شوند.

بر اساس گزارش جهانی تازه ای از سازمان ملل، با این که شیوع ویروس اچ آی وی، در میان کودکان و نوجوانان کم شده است، اما دختران جوان و زنان، به سبب ویژگی های بیولوژیک خود و مشکلات اجتماعی و محرومیت ها، هنوز با خطر بالای آلودگی به این ویروس روبه رو هستند. 

Opportunity in Crisis، نام گزارش تازه ای است که برای نخستین بار به طور ویژه با ارائه داده هایی درباره بیماری ایدز در کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این گزارش نتیجه کوشش مشترک نهادهای سازمان ملل مانند یونیسف، یونسکو، برنامه مبارزه با ایدز سازمان ملل، سازمان جهانی کار، صندوق جمعیت سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی است. در این گزارش، به سبب های گسترش خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی و روش های پیشگیری و آگاهی بخشی درباره بیماری در این گروه سنی مشخص، اشاره شده است.   

مبارزه جهانی با شیوع اچ آی وی در نوجوانان

دبیر اجرایی یونیسف، از دولت ها خواسته است که یک زنجیره از راهکارها برای پیشگیری از ابتلای نوجوانان به این ویروس تدارک ببینند و اجرا کنند. به گفته او، سازمان ها و نهادها و دولت ها، در برابر حفاظت از دهه دوم زندگی کودکان مسئول هستند و باید تلاش کنند تا سفر از کودکی به بزرگسالی، با ویروس اچ آی وی، از مسیر درست بیرون نرود. 

بر اساس آمار تا سال ۲۰۰۹، نزدیک به ۵ میلیون نوجوان بین ۱۵ تا ۲۴ ساله، به ویروس اچ آی وی مبتلا بودند. داده های جدید نشان می دهد که نزدیک به ۲ میلیون نوجوان بین ۱۰ تا ۱۹ سال، مبتلا به این ویروس وجود دارند. بیشتر این نوجوانان در کشورهای پایین صحرای آفریقا زندگی می کنند، بیشتر آن ها زن هستند و دوباره وضعیت بیماری خود نیز چیزی نمی دانند. 

در این گزارش به این نکته اشاره شده که سال های آغاز نوجوانی، دریچه ای به روی فرصتی برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر است. در این زمان، پیش از آن که نوجوانان، به فعالیت های جنسی رو آورند، می توان و باید که آن ها را از خطرها آگاه کرد. در این میان، دولت ها و خود نوجوانان، نقش مهمی را می توانند بازی کنند.  

Submitted by admin on